The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

tisdag 28 februari 2012

Lyckades ta mig till simbassängen!

Idag har jag äntligen kommit iväg till vår lilla simhall. Igår försökte jag , men som vanligt hade jag glömt av att bassängen är stängd för rengöring på måndagar fram till 13 och som vanligt så kom jag på detta när jag kom fram dit. Så typiskt mig. Så idag gjorde jag ett nytt försök och lyckades. 1000 meter  blev det i bassängen och igen annan var där förutom badvakten, som kollade så att jag inte drunknade.
Jag kunde riktigt känna hur han tänkte att "vad gör jag här". När jag var på väg in i omklädningsrummet möttes jag av en liten kinesiska, som viftade med händerna för att visa att det inte var säkert nog att gå in där. De höll nämligen på att renovera bastun på damavdelningen, så hon ville försäkra sig om att det inte fanns en man i rummet. Det roliga var att hon passade på att visa med sitt kroppspråk att det absolut inte gick att använda bastun just nu. Då ska ni veta att bastun var halvt ut röjd och att det låg massor av brädor utanför. Tyckte att det var rätt komiskt att hon försökte förtydliga det för mig.
Efter simmningen gick jag till Café Nar och åt lunch med 3 andra svenskor. Det var gott och trevligt.

Ebba och Sara har idag haft sin första läxfria dag på mycket länge. Förutom fredagar behöver de sitta med läxa varje dag och vad de kämpar. Så idag när de kom hem , mötte jag 2 mycket glada tjejer som berättade att de inte hade någon läxa till imorgon. Ikväll fick de därför mysa och titta på TV hela kvällen om de ville. Tycker de var väl värda det så som de kämpar.  Det var däremot mammas och pappas tur att plugga kinesiska idag. Det gick väl som vanligt inte precis lysande. Jag har så svårt att skilja på alla olika ljud  - zh, zí, zu, su´. Frågar mig inte hur de låter.  Jag har ingen aning.

Idag hade Axel med sig en kompis hem efter skolan. Hon är engelsktalande och det var mycket spännande och höra hur de kommunicerade med varandra. På något sätt lyckades de förstå varandra och jag kunde t.o.m  höra Axel uttala några enstaka ord på engelska.!
 Igår när jag skulle lägga honom sa han
 " mamma kommer jag glömma av svenskan ?
" Nej, det kommer du inte" svarade jag.
" Men ibland kommer jag inte ihåg vad siffrorna heter på svenska".

Då blev jag alldeles varm i hjärtat. Han kämpar han också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar