The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

måndag 13 februari 2012

En dag med fullspäckat schema

Igår kändes som en hektiskt dag. Har man ett par saker att göra under dagen här känns det hektiskt, eftersom allting tar tid. Hektiskt kanske är fel ord, fullspäckat ska det vara. Det började på morgonen att jag upptäckte att Axel glömt sina simkläder, ( han har nämligen simmning på schemat på måndagar) så då var det bara att planera in en tripp till skolan. Men först skulle vår kineslärare komma hem till oss och hjälpa mig att tolka ett samtal mellan mig och Ayi. Jag blev tipsad om att göra så för att kunna få reda på lite mer om henne och att jag själv har en möjlighet att berätta om hur jag vill ha det .  Efter samtalet var det dags att boka taxi till skolan. Här kan man ringa "managemant office" och be dem göra det.  Så det gjorde jag. Taxin kom och iväg till skolan. Det är en mil mellan skolan och vårt hem och för det betalar man 30 kr, "något" billigare än i Sverige. Väl framme i skolan så gick jag och lämnade Axels saker på "primary office" och passade på att gå igenom lite kontaktuppgifter med dem. Efter det tog jag taxi hem igen, för att fräsha upp mig lite. För sen skulle jag hem på lunch till Karina ( också mamma på skolan). Hon hade dukat upp en smarrig lunch med lite plockmat. Med på lunchen var även två andra mammor från skolan. Alla så fantastiskt trevliga och öppna. Det är något jag har förstått nu  när man bor utomlands att man kan, om man själv vill ,bli kompis rätt fort med nya människor. Mycket pga att alla har varit i samma sits någon gång. Fast jag har också förstått att man måste våga ta kontakt med andra för det ska vara möjligt. Jag kanske har sagt det förut, men det är min stora utmaning att våga, eftersom jag ibland kan vara rättså blyg .
Lunchen var i allefall jättetrevlig och god och jag fick många bra tips. Sen var de dags att bege mig hem, för att ta emot barnen vid bussen. Hann dock med en  kort , men intesiv skypening med mamma och pappa innan det.
När väl barnen var hemma var det ingen lugn stund. Barnen hade flera läxor, så det var bara för dem att sätta igång med det på en gång. Det är nog lite stressande för dom med alla läxor, eftersom de inte är riktigt lika vana med det från den svenska skolan. Mitt upp i allting behövde jag göra middag. Något jag måste lära mig att förbereda innan, på dagen, så att det inte blir så stressigt när barnen kommer hem. Sen fick barnen kämpa själva med sina läxor när det  var dags för vår lektion i kinesiska.
Det finns bara ett ord som kan sammanfatta lektionen: SVÅRT. Jag känner mig alldeles tom i huvudet efter en sådan lektion, men förhoppningsvis kommer någonting att fastna i huvudet  någon gång i framtiden.

Idag har jag chaufför och ska göra lite ärenden och kanske en tripp till simhallen. Mer om det imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar