The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

måndag 27 februari 2012

Besök hos frisören.

Idag har jag varit hos frisören för första gången, i Shanghai. En mycket intressant upplevelse. Missförstå mig rätt, jag är nöjd med resultatet, men tillväga gångssättet var  annorlunda från vad jag är van vid i Sverige. I Sverige har  man en (dvs frisören) som tar hand om allt - från schamponering till styling. Här möts jag av 5 anställda som alla med otrolig vänlighet hälsar en välkommen. Sen placeras jag  i en stol och får konsultering  av han, som jag tror, är ägaren. Han ger sedan direktiv till 2 eller 3 andra att genomföra det som jag vill ha. I mitt fall färgning och klipp. Sen står det 3 personer och  penslar in färgen i hårbotten. Det slits och dras i håret och jag som är mycket håröm, funderar hur jag ska kunna förklara för dem att jag har "lite" ont. Jag beslutar mig för att låta bli, utan tänker "att den som vill bli fin får lida pin" . Efter det så är det dags för schamponering. Då tar ytterligare en person över.  Jag får gå in bakom kassan till ett litet utrymme och där får jag lägga mig ner på en väldigt lutande  stol. Tyckte det var lite märkligt tills jag förstod att jag skulle få en huvudmassage. Det ingår tydligen massage i schamponeringen. Sen efter denna "massageschamponering" var det dags för klippningen , då tog en annan person över. Just i det ögonblicket kände jag en viss panik inom mig. Jag har gått hos samma frisör i 25 år ( med undantag för utlandsboende och sjukskrivning), så  att gå till någon annan och då i ett annat land , var för mig en stor grej. Men sen så tänkte jag att jag får lita på honom och dessutom har Axel och Ebba varit på samma salong, med gott resultat. Efter klippning var det dags för hårtorkning. Jag säger bara det, de blåser inte håret på samma sätt som vi gör. Resulatet, blev något "uppblåst" och när jag gick där ifrån kändes det som om jag hade en väldigt rund frisyr. Men jag måste säga att efter att jag duschade mitt hår hemma och lät det självtorka, så är jag faktiskt nöjd med resultatet. Så dit kan jag tänka mig att gå igen, fast jag kanske hoppar hårtorkningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar