The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

onsdag 15 oktober 2014

Lägenheten ekar tomt, men vi har det mysigt ändå!

Det är verkligen tomt i lägenheten den här veckan. Patrik reste till Indien i söndags, vidare till Amsterdam i går, för att sen åka till Sverige på fredag.......Och Ebba och Sara är i Xiamen på skolresa, så lägenheten ekar verkligen tomt. Men jag ska inte klaga, vi har det rätt mysigt - jag och Axel! :-) Axel har en hel del läxor , men vi hinner också med lite Xbox och igår unnade vi oss en middag på "Yasmin".  Fast jag får villigt erkänna att det ska bli härligt att få hem tjejerna i morgon. Är ju onekligen rätt nyfiken på hur dom haft det. Varje år i October arrangerar skolan kulturella resor i olika delar av Kina. I år gick en av resorna till Xiamen som ligger på Kinas östkust, en bit ovanför HongKong. Om jag har förstått det rätt så ska de turista i Staden, cykla i bergen och besöka Kinesiska hem.  Kan ha helt fel........ Men om jag får för tjejerna, kanske det kommer lite foton från resan i nästa blogginlägg.
För övrigt har min vecka varit, för ovanlighetens skull,  varierande. Lite träning, lite fotande, färdigställande av ett fotojobb, Bloggträff, Svenska skolan och så har jag (sen en vecka tillbaka) börjat en kurs i  "Kinesisk kultur och historia". För trots våra snart 3 år här, så kan jag inte speciellt mycket om den kinesiska historien, så det kändes som det var hög tid att ta tag i det. Tack vare Karina, behöver jag dessutom inte ta mig in till stan, eftersom kursen hålls i hennes lägenhet. Så bekvämt!! ( Här är det lyx att ha närhet till saker och ting).

Till sist ett litet tips!

Ibland när jag är inne och fotar, brukar jag inte promenera runt och ta kort.  Istället bestämmer jag mig för en plats och väntar in aktiviteter på gatan. Dessutom har jag oftast bestämt mig för ett tema. Jag känner mig inte lika splittrad då. Det händer verkligen mycket saker i en stor stad som Shanghai och då är det lätt att man kan bli lite stressad, när man ska försöka fånga gatulivet i sin kamera....... Man vill inte missa allt det fantastiska som försegår. Därför är ett tips att just bestämma sig för en plats och ett tema och låta sig stanna kvar i det. När stressen inte finns där, det är då jag blir som mest nöjd med mina fotografier! Här nedan kan ni se två olika teman

Tema 1 : Gående i rörelse




Tema 2 : Lastad moppe i "fryst" tillstånd







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar