The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

fredag 24 februari 2012

En "skakad" tjej i familjen!

I går hade jag fem mammor hemma på lunch. Alla har barn i grade 6, där Ebba och Sara går. Jag hade lagat ost- och skinkpajer, som blev helt okej. Kanske att pajskalet blev lite för tjockt och något degig. Har fortfarande svårt att få till det perfekta pajskalet här. Vet inte om det beror på smöret eller om jag helt enkelt inte är så bra på pajskal. Jag skyller på det första. Som vanligt läckte det smet, även fast jag försökte  täppa igen med aluminiumfolie. Ytterst irriterande. Om någon har ett bra tips på hur man kan få smeten att stanna i formen, tar jag tacksamt emot det. Hur som helst, hade vi  en trevlig lunch och unnade oss t.o.m. lite gott vin till maten.  De gick hem vid 14.45 och klockan 15.40 var det dags för barnen att komma hem. In kom en skakad tjej. På fredagar har de gympa och igår hade de spelat basket. Sara hade oturligt fått en basketboll på huvudet. Det var tydligen ett ganska hårt slag och hon hade blivit yr och lite illamånde. Täcken på en lättare hjärnskakning. Naturligtvis hade hon försökt ringa mig och typiskt nog hade jag haft min mobil på tyst. Kände mig inte precis som den bästa mamman i världen när jag insåg att jag inte kunde bli nådd. Hon hade varit hos skolsyster och blivit undersökt och skolsyster konstaterade nog  att hon var såpass okej så att hon kunde ta skolbussen hem. Men som sagt var jag kände mig inte precis som den bästa mamman i världen. Idag är hon bättre, men hon har fortfarande lite ont i huvudet

Vi fick äntligen våra bäddsoffor igår. I hyreskontraktet står det att husägaren ska köpa in två nya bäddsoffor, till oss, som vi hyr när vi bor i huset. Men nu har ägaren försökt dra sig ur den här överenskommelsen och har inte velat betala för sofforna. Eftersom mina föräldrar kommer om en vecka, var vi tvungna att köpa dom själva  och istället försöka kräva tillbaka pengarna när vi ska förhandla nytt hyreskontrakt för ytterligare ett år, vilket blir någon gång i November. Egentligen handlar det inte om så mycket pengar, utan det är mer en principsak. Står det i kontraktet så ska det följas!

Jag var helt slut igår kväll efter min fullspäckade vecka. Det var vi nog alla. Vi låg utslagna framför tvapparaterna och det var fler än jag som somnade framför dem. Det tar på krafterna att lära känna nya människor och försöka bygga upp ett socialt nätverk. Det är jättekul och man vill så mycket så här i början. Nästa vecka ska jag dock försöka att bara  ha en eller två saker inbokade. Jag behöver träna lite och dessutom förbereda inför besöket av mina föräldrar.

1 kommentar:

  1. Härligt att läsa om er liv och att du har träffat andra. Men nu inser jag att du har blivit en lyxhustru... Vin på dagen! Snart kommer väl paraplydrinkarna fram;)
    Kan vi ta över dom där sofforna av er, när ni flyttar hem?;)
    Hoppas att Sara mår bättre.

    SvaraRadera