The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

söndag 19 februari 2012

Födelsedagsbarn i familjen!

I dag känns det som jag gjorde bort mig totalt. Ni vet , man har tänkt säga något men det kommer ut helt fel i munnen, sen försöker man rätta sig och då blir det bara värre.Jag kände mig ungefär som Mister Bean. Funderade  hela vägen hem, efter min lilla fadäs om jag skulle kontakta  personen i fråga eller om jag skulle låta det vara. Har nog kommit fram till att det oftast är en själv som upplever det värre än vad andra personen gör, så jag tror jag låter det vara. Pinsamt var det i allefall.

Nå väl, idag har vi en "14-åring" i huset. I morse fick jag och barnen gå upp tidigt för att uppvakta  honom. Det blev några presenter vid sängen, som Iphoneskal och dvdfilmer och en nere i källaren. Han hade önskat och sett ut en boxningssäck med tillhörande ställning. Den fick jag hemlevererad och monterad på plats i förra veckan och har sen dess stått i källaren och väntat på  födelsedagsbarnet. Ikväll ska vi äta gott. Har tänkt tilllaga oxfilé och beställa hem risotto. Tyvärr har jag inte lyckats hitta det där riset man behöver ha  för att kunna tillaga risotto så då får jag beställa hem det. Vi har en italiensk restaurang inte långt från vårat hus och där kan man beställa  en helt okej risotto.
Sen ska vi nog försöka få till lite melodifestival ikväll också. Måste ju se det omtalade bidraget.

Skolan ska med hjälp av föräldrar ge ut en kokbok, i välgörenhetssyfte. Om man vill så får man bidra med recept på typiska rätter från sitt hemland. Jag insåg dock att jag sällan lagar rätter som är typiska för Sverige. Jag började och leta i mina kokböcker , men kom fram till att jag oftast lagar rätter mer i italienska smaker eller thailändska smaker. Ja hemma i Sverige brukar jag ibland laga rätter med falukorv, men hur lätt är det att få tag i här? Stort sätt omöjligt. Har fortfarande svårt att hitta på bra och varierande rätter att laga. Det blir ofta samma. Köttbullar från Ikea, Wokad kyckling, Pasta med bacon, är några av rätterna som återkommer ofta. Det är tur att  vi då har bra takeaway-restauranger, i närheten, som räddar mig när inspirationen tryter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar