The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

fredag 10 februari 2012

För någon vecka sen så skrev jag att det börjar vända här och temperaturen stiger ute. Nu får jag ta tillbaka det. Idag har det snöat! Så tyvärr ingen vår ännu. Dessutom har jag hört att vi är på väg in i en regnperiod ,  så vi kanske får vänta på det riktiga härliga vädret  här.

Idag har jag varit på skolan för  "parents - teacher conference".  Eleverna har ledigt från skolan, för att föräldrarna ska ha utvecklingsamtal om sina barn tillsammans med lärarna. I mina barns fall var det inte så mycket att disskutera kring deras utveckling och vad de behöver jobba på, eftersom de bara gått på skolan i 3 veckor. Men jag valde att gå dit för att få större inblick i hur de jobbar och vad vi som föräldrar kan tänka på, när det gäller barnens skolarbete. Det kändes som ett klokt val, för nu känner jag att jag förstår mer hur de jobbar och dessutom har jag fått ansikte till varje lärare. Under tiden jag var i skolan var Axel hos May och lekte med hennes barn. Det är första gången här som han är borta hos någon annan utan att jag är med.  Det gick fantastiskt bra. Han hade så roligt så han vill inte gå hem när jag skulle komma och hämta honom.

Det känns som pusselbitarna så saktiliga börjar att falla på  plats. För en månad var jag verkligen jätte ledsen, nere och hade då svårt att förstå att jag någonsin skulle kunna trivas här .Nu känns det som jag faktiskt kan trivas här . Jag har börjat lära känna flera  trevliga och ödmjuka människor och det har varit och är en stor tillgång i anpassningen.

Om två veckor kommer mina föräldrar på besök. Vi ser mycket fram emot det. Mina föräldrar har redan varit i Shanghai, så min utmaning de närmsta två veckorna är att hitta ställen, som de inte sett, som jag kanske kan visa dem. Jag har ju fortfarande inte riktigt fått kläm på den här staden. När jag är ute och åker bil så har jag sällan någon koll på var jag är. Förhoppningsvis är det något som jag lär mig med tiden.

2 kommentarer:

  1. Hej svejs :)

    Vad roligt att det börjar kännas så bra...en liten varning bara: det kommer och går det där, som värsta berg o dalbanan!!! Man blir så himla besviken när känslan kommer tillbaks om man inte är beredd - så be aware :) En tipslänk ang dina föräldrars besök :) http://www.lonelyplanet.com/china/shanghai Jag har använt mig av deras böcker och websida nästan överallt jag åkt och dom brukar hitta saker som ingen annan guide gör :D Jag använde den i Göteborg - väldigt spännande :D

    Lycka till & Må gott!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset!
      Jo, jag har hört att det går upp och ner, så jag ska vara beredd på det. Tack för din omtanke! Kram

      Radera