The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

torsdag 1 mars 2012

Bali Laguna, Fabric market , två härliga upplevelser.

Jag försöker att hinna upptäcka lite av Shanghai, innan mamma och pappa kommer. I Onsdags var jag på Metro, en stort varuhus där man ibland kan fynda billiga matvaror.  Jag vet inte om det var så mycket billigare än Carrefour, men jag köpte på mig läsk, juice, kex och annat som kan vara bra att ha hemma. 
 I går skulle Mei och Eva komma hem till mig på lunch, men efterson Eva behövde gå på ett möte i skolan föreslog Mei att vi istället skulle åka in till centrala Shanghai. Hon ville hinna ta mig till en restaurang, som hon gärna går till, innan mamma och pappa kommer. Detta för att jag i sin tur skulle kunna visa dem den här restaurangen. Bali Laguna (www.balilaguna.com)  heter den och ligger nära Jing'an tempel.  Där serverar de mat från Indonesien och Filippinerna. Maten var jätte god , men framför allt ligger restaurangen  vackert placerad i Jing'an Park. Efter lunchen åkte vi förbi  Garden Books, som Eva tipsat oss om. Här kan man köpa guideböcker, kokböcker, lexikon, kartor och mycket mer - på engelska , tyska eller franska. Jag hittade så mycket som jag ville ha och köpte på mig ett antal böcker och några kartor. Allt för att vi ska lära känna Shanghai mer.

Idag har jag för första gången varit på fabric market. Jag säger bara , vilket ställe. 4 våningar med bara tyger. Här kan man, om jag fattat det rätt, få i princip alla slags kläder uppsydda bara man har mönster eller egna plagg att utgå ifrån. Jag beställde 2 kjolar och två tröjor som jag kan hämta nästa vecka på Tisdag. Är otroligt nyfken på resultatet! Karina, som jag åkte dit med, beställde flera klänningar. Vi träffade Mei och Eva där och efter vår lilla shoppingrunda, bestämde vi oss för att åka och äta lunch .
Det blev smarrig god indisk mat på Hongmei lu!

Nu är det mindre än ett dygn kvar tills mamma och pappa kommer. Det ska bli så kul att få se dem igen.
De kommande två veckorna kommer att vara fulltäcknande av roliga aktiviteter, men mer om det längre fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar