The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

tisdag 27 mars 2012

Sommarvärme i Shanghai

Vi har haft en fantastisk dag  idag - 26 grader och sol! Naturligtvis så hade jag bokat in en tripp till Ikea, så jag hann inte riktigt njuta av det vackra vädret till fullo. Men det gjorde inte så mycket för jag hade trevligt sällskap av min granne Susanne. Vi lyckades i allafall med konststycket att klara av både Ikea och Metro på en och samma dag. I Shanghai får man vara nöjd om man hinner med ett större inköp på en dag, med tanke på all trafik och de långa avstånden. Därför var vi riktigt nöjda med vår lilla bedrift. Jag fick dessutom möjlighet att fylla på mitt matförråd, köpa på mig fler handdukar och lite annat smått och gott innan vårt stundande besök. På lördag kommer nämligen Patriks bror med familj. Det ska bli  jätteroligt att få hit dom. Barnen längtar verkligen efter sina kusiner. Nu väntar det 2 intensiva men roliga veckor, som bland annat kommer att innehålla en 3 dagars tripp till Bejing i nästa vecka. Mer om det längre fram.

I skolan är det bookweek. I morgon till exempel ska de äldre barnen läsa för de yngre barnen. I primaryschool har lärarna klätt ut sig till pirater och varje gång det är en pirat som visar sig i ett klassrum är det lässtund och barnen ska läsa en stund i sin bok. På fredag avslutas veckan med  bokparad. Då ska alla elever klä ut sig till en karaktär i någon bok. Axel har aldrig gillat att klä ut sig speciellt mycket, så han vet fortfarande inte vem han vill vara. Ja vi får se hur vi löser det. Han kan ju alltid gå som Tommy ( ur Pippi Långstrump). Då slipper han åtminstone att klä ut sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar