The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

tisdag 20 mars 2012

Ägg, ett måste i vår familj!

Vaknade som vanligt i morse. Gick ner till köket för att förbereda frukosten innan jag väckte barnen. Jag upptäckte att jag glömt att köpa ägg, så det fick bli en pannkaksfri frukost för ovanlighetens skull. Som tur var fanns det knäckebröd och prästost också gjorde jag varmchoklad. Hittade en annansburk i skåpet som också fick ingå i frukosten . Inte burken alltså, men innehållet. Eftersom barnen klagar på maten i skolan och äter ytterst lite på dagen, så gör man vad man kan för att de ska få en frukost de klarar sig en stund på. Normalt är det alltså pannkakor som gäller på morgonen. Jag känner, efter att ha stekt pannkakor varje morgon i drygt 2 månader, att jag börjar bli lite av en expert på pannkakssmet.
Hur som helst, efter att frukosten var klar, var det bara att se till att barnen kom i ordning. Eller rättare sagt, se till att Axel kom i ordning. Ebba och Sara sköter sig själva och brukar ha koll på läget. Det ända jag behöver kolla för deras räkning är tiden. Klockan 7.30 måste de gå hemifrån för att hinna med bussen. Jag brukar gå med dem på morgonen, mest för min egen skull. Det är skönt för mig att se när de går på bussen . När de anländer vid vårat område på eftermiddagen går de däremot hem själva. Då vill de inte att deras mamma  ska möta dem.
Efter att barnen har åkt till skolan, brukar jag gå hem och ta mig mitt efterlängtade morgonkaffe. Slå på datorn för att kolla mail och FB. Jag har ungefär 1 timma själv i huset innan Ayin kommer. Det brukar vara min stund på dagen, när jag unnar mig att i lugn och ro läsa vad som hänt i världen, både den stora och den lilla. Den här morgonen var inget undantag.

Idag tog jag äntligen tag i min träning igen, efter att ha hållit upp med det i ett par veckor. 1200 meter i bassängen blev det och som vanligt var jag helt ensam ( förutom badvakten). Efter det åkte jag till mataffären för att inhandla de där äggen som jag saknade i morseoch sen åkte jag hem för att slänga i mig en liten lunch, innan det var dags för en liten fikaträff med svenska mammor från barnens skola.
Vi skulle träffas för att planera det svenska bidraget till den internationella dagen ( 27 April) på skolan.
Skolan arrangerar, med hjälp av föräldrarna en internationell dag där man lyfter fram mångfalden i skolan. Alla länder, (som vill vara med), får ett bord där man får visa upp saker, mat eller annat som är typiskt för sitt land. Det ska tydligen vara en fantastiska dag, som jag ser mycket fram emot att få vara med på.  Det finns 45 olika länder representerade på skolan, så vi kommer säkert få uppleva en hel del under den dagen.

Under den här veckan i primaryschool, där Axel går , har man välgörenhetsvecka. Barnen får göra något extra roligt varje dag och de ska ha med sig 5rmb/ dag, som de skänker. Idag var det " crasy hair day".  Tyvärr hade vi ingen hårspray hemma, men Axel kom på att han kunde blöta sitt hår och rufsa till det. Han var nöjd med det, så då var jag nöjd. Imorgon är det "bakeday" och då ska alla baka något och sen får man köpa sig en kaka. På Torsdag är det "free dressday", då får man komma i sina egna kläder och på fredag är det "movieday".

Nej nu  är det dags att bära upp Axel, som somnat i soffan nere i vardagsrummet, så jag får nog avsluta nu.
Godnatt från Shanghai!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar