The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

söndag 25 mars 2012

Vilken helg!

Min väninna Mei hade  i fredags,ordnat en middagsträff för ett 20tal föräldrar från barnens skola. Just den här kvällen hade skolan försökt arrangera en "ost och vin kväll", men tyvärr var det för få som anmält sig så den blev inställd. Då tyckte Mei att vi ändå kunde försöka träffas. Vi åt middag på SAS Radisson hotel, som har en roterande restaurang på 47 våningen med mangefik utsikt. Jag hamnade vid ett bord tillsammans med   Gloria och två japanska mammor. Först tog det ett tag för oss att bestämma  vad vi skulle äta. Restaurangen hade säkert en meny med 50 stycken rätter, allt från italienska smaker till kinesiska smaker. Valet föll, för min del, tillslut på en italienskrätt som var helt okej. I allafall så hade vi det otroligt trevligt och var de sista att lämna bordet. Alla gick sen en trappa upp till baren, tog oss en drink och lyssnade på ett kinesiskt coverband som spelade Abba låter. Jag har upptäckt att Abba är rätt så populära här. De spelas lite över allt i restauranger och affärer.

Under tiden jag var och roade mig i Shanghais nattliv, så hade Ebba och Sara två kompisar sovande över hos oss. Jag hade totalt missförstått dem och trodde att de skulle sova  över på lördagen.  Så vår Ayi fick plötsligt fem barn att ta hand om. Kände först en liten oro, men insåg snabbt att de fyra tjejerna är stora och klara sig bra själva. När jag kom hem så hittade jag all fem sovande i gästrummet. Axel i en egen liten soffa och tjejerna i bäddsofforna. Jag bar upp Axel och stupade sen själv i sängen, trött av min utekväll. Två timmar senare väcktes jag av musik och en massa fnitter. Av någon anledning hade tjejerna vaknat och bestämt sig för att ha lite disco. Man blir ju glad på ett sätt för som förälder vill man ju att de ska ha roligt, men kanske inte på natten klockan 3.30 är den bästa tiden att ha så kul. Jag tror inte jag sov mer än fyra timmar den natten, för på lördagen var jag helt slut!
Lördagen blev en massa flängande fram och tillbaka. Badhuset, lämna tjejerna hos Martina, till Carrefour, tillbaka till Martina, hämta tjejerna, hem igen och tillbaka till Martina, där Ebba och Sara skulle sova över. På kvällen var jag och Axel själva och skulle mysa framför TV:n, men naturligtvis somnade vi redan klockan 20 av ren utmattning.

Vi har haft ett par dagar av riktigt skön värme. Det känns som om termometern har lyckats komma upp i ca 17 grader. Axel fick en riktigt rolig söndag. Han lärde känna sin första kompis i området. En flicka från Korea, som visades bo snett mitt emot oss. Eftersom vädret inte varit det bästa under en ganska lång tid har det inte varit så mycket barn ute  i området och lekt. I helgen ändrades det, plötsligt så " vällde" det ut barn.

Patrik kom hem från Sverige igår också. Han fick en intensiv vecka i Göteborg, med arbete, umgänge med föräldrar och bästa kompisen Fredrik. Med hjälp av sin mamma fyllde han två resväskor med svensk mat och godis. Han lyckades också ta sig igenom tullen , även om " tullhunden" stoppade honom genom att regadera på en av väskorna. Tydligen tyckte hunden att smågodiset luktade alltför gott. Tullmannen tyckte däremot att det inte var något farligt och Patrik fick behålla godiset. Vilken tur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar