The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

onsdag 21 mars 2012

Sysselsättning!

Ebba och Sara har läst om stadsplanering i skolan och nu har de till läxa att rita upp och planera sin egna stad. En sådan läxa hade passat mig. Kreativt och kul att man själv får planera sin egna stad utifrån kunskaperna man förvärvat sig. En annan läxa de har, som ska lämnas in längre fram är att ta fram 3 datasystem och sen välja ut ett av dem för att fiktivt företag och förklara varför det företaget ska välja just det datasystemet. Väldigt avancerat kan tyckas, men i mitt tycke jättebra. Här får de själva tänka ut och prestera något utifrån det de lärt sig på lektionerna. Det gäller alltså inte bara att införskaffa sig kunskaperna utan det gäller också att lära sig använda dom.

Jag känner själv att jag måste sätta mig på skolbänken snart. Någon form av sysselsättning behöver man annars kommer det nog bli lite långtråkigt i längden. Dessutom behöver nog hjärnan lite gymnastik ibland.  Jag funderar faktiskt på att läsa data. Jag har någon slags dröm ( vet inte vad) om att starta något eget och då kommer jag behöva datakunskap. Det är också något som jag tror kan vara lätt att plugga på långdistans. Sen har jag funderingar på att arbeta med välgörenhet i någon form. När jag var yngre brann jag mycket mer för de som hade det sämre. När man startar en familj och befinner sig i några intensiva år med små barn är det lätt att gamla intressen faller bort. Men nu när jag är i Kina och har tiden så känns det jättebra att kunna ta upp detta intresse igen och göra något meningsfullt.  Än så länge är det bara tankar, men förhoppningsvis blir det verklighet någon dag.

Jag har haft turen att träffa flera underbara människor från olika delar av världen. Det har blivit en hel del luncher och i måndags var inget undantag. Då åt jag lunch med  Marta (Portugal/Brasilien), Gloria ( Spanien) och Karina (Sverige/Chile). Vi åt fantastiskt god thaimat i French consession och satt och diskuterade allt mellan himmel och jord. Känslomässigt går det fortfarande upp och ner här, men då är det skönt att att få träffa trevliga människor som ger positiv energi till en.

Igår var jag hemma hos Susanne, från Danmark, som sen 3 veckor också bor i "Stratford". Vi drack kaffe och fick även en pratstund med hennes granne. Efter det gick vi bort till Café Nar och åt lunch,. Jättekul att lära känna någon som bor sitt eget område. Nej, nu ska jag snart på min nästa lunch. Ska träffa Mei, som jag inte sett på ett par veckor. Det ser jag mycket fram emot. Lämnar er med bilder från lunchen i måndags.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar