The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

söndag 8 januari 2012

Jobbig dag!

I höstas var jag och Patrik uppe i Stockholm och lyssnade på föreläsningar om att flytta utomlands. Vi fick då reda på att stort sätt alla, som bosatte sig utomlands,  hamnade någon gång i rejäl "down" - period. För mig går det verkligen upp och ner. Ena dagen känner jag lust och tycker att det mesta ska bli väldigt spännande och roligt. Andra dagen, som idag, känner jag mig väldigt ledsen och nere och undrar vad vi har gjort. Det är så mycket jag saknar redan. Förutom min släkt och mina vänner, saknar jag alla mina saker och möbler. Det är svårt att känna sig riktigt hemma när man bor i andras möbler. Som tur är, är våra möbler på väg och kommer förhoppningsvis att vara hos oss i slutet av Januari. Men det gör tyvärr inte saknaden mindre. Jag känner mig som jag befinner mig i någonannas hem.  Det lustiga var att, när våra möbler hämtades i början av December och vi behövde bo i nästan ett helt tomt hus i 3 veckor, kände jag nästan samma sak. Det huset som vi hade bott i , i 11 år, kändes inte som mitt hem längre, när det flesta av våra möbler försvann. Jag har därför insett att för mig är inte skalet (alltså själva huset ) så viktigt som innehållet i huset. Det är det som gör det till mitt hem.
Det här kanske låter konstigt för andra, att man redan kan sakna så mycket och så många. Vi har ju trots allt bara varit här i 1,5 vecka. Men det har varit intensiva dagar. Vi har hunnit uppleva och känna så mycket på så kort tid, så tiden känns mycket längre. Hemma i Sverige känns 2 veckor, som en blinkning, här känns de som ett par månader. I allefall nu i början, sen kan jag tänka mig att det ändras längre fram.

Nå, nu har jag ett väldigt stort behov att få ut min frustration, så för er som läser det här, ta det för vad det är - gnäll, klagande - men följande saker saknar jag.

Min dammsugare ( är påväg) - man kan inte få rent ett hus, med att bara svabba golven
Min bil - vilken frihet att kunna ta sig vart man vill
Mjölk - gud vad god den svenska mjölken är och billig är den
Svensk nötkött - en så länge har jag inte lyckets hitta bra kött här

Åh,vad skönt att få ut sin frustration. Som sagt var idag var en jobbig dag , imorgon tror jag kommer att bli en mycket bättre dag.





2 kommentarer:

  1. KRAM på dig Lovisa!!
    Snart tror jag att veckorna kommer kännas som dagar och vips så är ni tillbaka i Sverige igen - och då kommer du undra vart åren tog vägen! Men först ska ni få uppleva en massa häftiga och annorlunda saker som berikar era liv. Hälsa med kram till resten av familjen!!!

    SvaraRadera
  2. Det är så bra att gnälla av sig i det offentliga runmet ibland:) fy vad jobbigt att inte ha sina saker...håller tummarna för att de kommer fram snart så du kan få ett hem igen...kram

    SvaraRadera