The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

tisdag 17 januari 2012

Drakens år

Nu till helgen är det Kinesiskt nyår och idag var alla föräldrarna inbjudna till skolan för att se en  nyårshow. Vi fick se elever som dansade någon slags krigsdans med svärd, små barn som sjöng en söt liten kinesisk visa och inhyrda akrobater/ dansare som gjorde fantastiska konster.
Jag börjar att inse hur stort det här firandet är i Kina. Mataffärerna är överfulla med kineser som handlar stora mängder mat ( inte olikt den svenska julen).  Det pyntas   i var och vartannat hus och smällare och raketer hörs smällas av hela tiden. Det är också en stor reshelg i Kina. Tåg och flyg är fullbokade sen länge. Vi kommer dock att stanna i Shanghai  och invänta vår last som förhoppningsvis kommer inom ett par veckor.

Varje år i Kina utnämns till ett djur/ väsen. I år är det drakens år. Ebbas och Saras födelseår är också drakens år. Axels år är apans, mitt år är hundens och Patriks är grisens.

När jag åker bil här i Kina brukar jag ha som nöje att studera alla som rörs sig ute på gatorna.  Det är roligt och se hur Kineserna lever sina liv . Det som brukar slå mig då är hur lite deras säkerhetstänk är jämnför med oss svenskar.
Idag såg jag visserligen ett par  stycken som hade hjälm på sig när de åkte motorcykel, men de allra flesta har inte det. En man hade i allefall gjort ett försök till att  skydda sig. Han hade benskydd, stora handskydd som satt fast i stryret och t.om. nackskydd, men han hade glömt det viktigaste av allt - hjälmen.

När det gäller bilkörning, har kineserna ( som jag vill kalla den) en tvärtomregel. Iställer för väjningsplikt har de "vi kör precis där vi vill om det går" regel. Här kör man nämligen till exempel rätt ut på en huvudled och tar inte hänsyn till att de kommer någon körande på vägen,  samtidigt som man tutar ett antal gånger för att visa att man kommer. På något konstigt vis verkar det ändå fungera. För jag är förundrad över hur lite bucklor man ser på bilarna och hur få olyckor jag har sett. Jag är i allefall glad över att vi har valt att prova på och ha chaufför så här i början. Då åker  vi åtminstone i en säker bil utrustad med bilbälten, tillskillnad från en del taxibilar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar