The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

onsdag 4 januari 2012

Första dagen i skolan

Igår var första dagen för barnen i den nya skolan. Jag tror nästan att jag var minst lika nervös som barnen. Efterom det var första dagen fick både jag och Patrik följa med på skolbussen till skolan.
Varje skolbuss har en värdinna som prickar av barnen när de går på bussen och som håller koll på dem under resans gång. Det känns tryggt.

När vi kom fram till skolan möttes vi av två glada och trevliga kinesiskor, som visade barnen till deras klass rum. Jag följde med Axel in. Trodde att han skulle stå tätt in till mig, men så var inte fallet. Han mötte snabbt en svensk pojke som tog hand om honom på en gång. Dessutom är hans lärare från Sverige och det underlättar så här i början. Jag hörde läraren säga till den andra svenska pojken att det är okej att prata svenska i klassrummet, den här veckan. I vanliga fall är det engelska som  man ska prata i klassrummet, oavsett var man kommer ifrån.

Efter att vi lämnat barnen i klassrummen var det dags att gå och beställa skoluniformer till barnen.
Den här skolan har inte så strikta kläder. Alla barnen har ljusblåa tröjor, med krage. Pojkarna har beiga byxor och flickorna har mörkblåa kjolar. ( Tjejerna kan få ha byxor också om de vill.)
Skolkläderna kanske inte föll våra barn i smaken, men som med allt som är annorlunda och man inte är van vis, man vänjer sig till slut.

2 kommentarer:

  1. tänk vad skönt för barnen (och dig) att slippa morgon tjafset om vad de ska ha på sig! inte så kul i början kanske men de vänjer sig som du säger

    SvaraRadera
  2. Vad bra att det börjar falla på plats för er! Om några veckor är uniformerna vardag. Skönt att ni fick följa med så att ni vet lite mer vad de pratar om när de kommer hem på eftermiddagen. Vilken bra lärare med högre acceptans första veckan, ger ju en bättre start för alla. Bra att du bloggar, ni känns närmare! Varm kram!

    SvaraRadera