The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

fredag 2 maj 2014

Det finns dagar och så finns det dagar


De flesta dagarna  i livet passerar obemärkt förbi. Inte för att dom är tråkiga, utan mer för att man gör ungefär samma saker. I mitt fall är det att väcka barn, göra frukost, se till att barnen äter och kommer iväg i tid, att barnen åker till skolan,  sen har jag min kaffestund med tillhörande facebooksurf, jag tränar, kanske åker och handlar mat eller så går jag ut och fotograferar. Ett par dagar i veckan träffar jag förhoppningsvis någon att umgås lite med eller så sitter jag hemma och jobbar med mina kort. När barnen kommer hem så är det dags för middag och matlagning,  sen får jag sitta med Axel och hjälpa honom med hans läxor. Efter det är  det slapp tid, kanske lite TV och sen högläsning för Axel  innan han ska lägga sig. Och så håller det på - ena dagen flyter in i den andra och man kommer inte riktigt ihåg vilken dag man gjorde vad och kan ha svårt att hänga upp dagarna kring något specifikt.
Men så finns det dagar som alltid kommer att sticka ut. Dagar som man kommer att värdesättas högt för resten av livet och som man kommer att se tillbaka på med värme. I går var en sådan dag! Jag och tjejerna skulle ha en shoppingdag inne i centrum, men för att göra dagen lite extra speciell, föreslog Patrik att vi ( inte han) skulle ta 7-bussen in till stan och vara där när staden är på väg att vakna upp. Då Shanghai är som allra bäst! Så mycket riktigt satte vi oss på bussen, lite småtrötta och halvt drömmande, för att låta bussen ta oss in till Kerry center och Nanjing Road. Klockan kvart i åtta var vi framme och vi tog ett gemensamt beslut att gå bort till Baker and Spice  och köpa med oss lite frukost. "Vad mysigt det är", uttryckte sig alla tre, när vi promenerade bort. Så stilla och så lugnt, på den vanliga fall, hektiska Nanjing Road. Vi inhandlade våran frukost, som bestod av varmchoklad, juice, fruktsallad, croissant och smörgås och satte oss i en taxi ner till The Bund. Väl framme, steg vi ut ur taxin och slogs av hur varmt det redan hunnit bli. Sen satte vi oss på promenadstråket och blickade ut över Phu River, åt vår medköpta frukost och njöt. Eftersom det är långhelg och många kinesiska turister, (från andra delar av landet), hade kommit till stan, så var det ovanligt mycket folk på The Bund, så tidigt på morgonen. Vi blev ganska snabbt omringad av kineser som gärna ville fotografera oss eller bli fotograferade tillsammans med oss. Många som kommer hit, kanske gör sin första resa  och har troligtvis aldrig sett en västerlänning. Det märks väldigt tydligt om de kommer från Shanghai eller från andra delar av Kina. De sist nämnda är lite mer nyfikna, lite mer oskyldiga och lite mer positiva. Sen efter vår lilla promenad på The Bund, var det dags att ge sig in shoppingdjungeln och tjejerna hade sikte på Forever 21 - en mecka för tonåringar. Coola kläder till ett lågt pris. Vi var dock lite tidiga till affären, som inte hade öppnat. Så tjejerna satte sig ner, började spontan sjunga och helt plötsligt fick dom förbipasserande en lite minikonsert. Efter Forever 21 blev det lunch på Din tai feng  och sen shopping på Hollister. Men vad var det för något som gjorde den här dagen till något speciellt? Jo, dels den tidiga morgonen, dels förmånen att få umgås med tjejerna, lyssna på deras samtal och njuta av att de faktiskt tycker det är helt okej att ha med mamman på stan. Men det som gjorde det allra mest var hur de gång på gång visade sin uppskattning och hur nöjda de verkade vara över dagen. Det gör en mamma/faster lycklig ända en i själen. Som pricken över i avslutades dagen med grillning tillsammans med några andra svenska familjer på Wiss. Gott och trevligt!

Det fantastiska morgonljuset på The Bund


En bestämd liten dam!

" Jag ska bara upp, så det så!"

" Nu sitter jag här!"

" Mamma du rör mig inte"







Grillning med svenskar på Wiss



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar