The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

söndag 4 maj 2014

När bekräftelsebehovet tar över!


Jag vet att jag har skrivit om det här tidigare - om mina blandade känslor kring sociala nätverk. Hur bra jag tycker det är på ett sätt, men också hur  dom föder osäkerhet och känslor av att inte duga. Jag skulle inte vilja vara utan dem, men jag måste i perioder begränsa mitt användande av dem för att inte låta det uppta min tid alltför mycket och för att inte glömma att leva i nuet och verkligen se vad som är viktigt här i livet. Sen jag flyttade till Kina, har Instagram och Facebook blivit allt mer viktiga för mig. Jag går in och kikar stort sett varje dag , oftast flera gånger. Jag lägger upp flera av mina foton varje vecka. Jag kommunicerar med kompisar och bestämmer träffar med dom. Istället för telefonen, använder jag facebook för att få kontakt med andra.. Mitt fotograferande är en bidragande orsak till mitt ökande användning av det. Men också det faktum att jag inte har något jobb att gå till, där en viss del av bekräftelsebehovet tillgodo ses - Någon ser en, någon uppskattar det man gör och man känner sig nyttig. På Facebook får jag en viss del tillfredsställt. När jag lägger upp mina fotografier, gör jag det för att jag vill visa vad jag sett genom min kamera, men jag gör det också för att bli bekräftad och känna att jag duger. Jag vill ju gärna ha många "gilla" på mina fotografier, för det är en bekräftelse på att någon verkligen tycker om det. Eller vad säger ett "gilla" egentligen?  Det tål att fundera på:
Hur som helst så dök den här videon upp på Facebook,. Jag tycker den är så talande för vilken tid vi lever i och det som är så bra är att han( som producerat den ) pekar inte bara på alla andra, utan han pekar också på sig själv, vilket är en av anledningarna till att man tar till sig filmen så lätt. Den är ödmjuk, insiktsfull och lite självutlämnande. Titta, reflektera och diskutera . Under tiden ska jag idag försöka hålla mig borta från dom sociala medierna och istället ägna mig åt välbehövliga saker, som rensning av garderober........Fast jag får villigt erkänna att jag har en känsla av att jag kommer kika in på FB för att se om ngn kanske gillat mitt inlägg.........






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar