The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

måndag 12 maj 2014

Mycket jobb, men roligt!

Jösses vilket jobb det är att ta fram en skolkatalog. Jag kunde inte föreställa mig det när jag sa " ja" till det, men roligt är det! I går satt jag och Karina i 5 timmar och gick igenom korten vi hade tagit. Visserligen pratade vi säkert 2 av dom 5 timmarna, så effektiv tid jobbade vi nog 3 timmar. Det är verkligen svårt att välja (kanske man lär sig det med erfarenhet) och det är bokstavligen jobbigt att radera bra kort.....men man kan inte spara alla.


Det fantastiska med fotografi är att man kan aldrig sluta lära sig nya saker. Ämnet är oändligt och det finns så många olika infallsvinklar. Att ta fram en katalog tex, innebär inte bara att fotografera. Man ska rigga ljuset.....instruera barn och vuxna..... organisera det så effektivt som möjligt...... tänka på vad kunden vill ha ( inte alltid vad vi tycker är fint)..... ha en arbetsplan......en deadline........ ta fram ett paket med pris...... hur ska själva slutprodukten se ut?......välja katalog......välja typsnitt......träffa och arbeta fram produkten tillsammans med tryckeriet.......ja listan kan göras lång.......... Det kanske blir lite mer omständigt för oss,  eftersom vi inte jobbar för någon etablerad fotostudio. Vi kommer med stor sannolikhet inte tjäna några stora summer  pengar på det här, men den erfarenheten vi får är guld värd. Det ska bli både spännande och lite nervöst att se själva slutprodukten. Men hur det än blir, så är det fantastiskt kul att komma hem till Sverige och visa att man faktiskt lyckats åstadkomma något under åren i Kina.


Här nedan kan ni se ett kort från förra veckans fotografering på förskolan. Eftersom själva ansiktena inte syns, så känner jag att det är helt okej att visa den på bloggen. Nej, nu är det dags att avsluta för idag blir det att åka och handla matvaror. Mina skåp ekar av tomhet.....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar