The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

onsdag 21 maj 2014

Ayi

Ett ord eller en titel som man snabbt lär sig när man kommer till Kina är AYI. Ayi är ett samlat begrepp på en yrkeskategori här i Kina Det kan vara allt från att man sopar gator till att jobba hemma hos någon. I skolan kallar barnen bussvärdinnan för Ayi, städpersonalen för Ayi, lunchpersonalen för Ayi. Det är inget konstigt med det och inte är det tänkt som något nedsättande, utan det är ett väl etablerat och samlat namn för vissa typer av yrken. Första året här, hade jag Ayi på fulltid. Sen har jag succesivt minskat arbetstimmarna, för att idag ha en som kommer till mig ett par dagar i veckan. Det är en fantastisk förmån att ha någon som kommer hem och städar och stryker. Jag försöker ständigt påminna mig själv om att det här är bara en kort period i livet, som jag kan ha den här förmånen. Någon dag ska jag tillbaka in i den svenska verkligheten. Då måste jag börja stryka kläder igen, byta lakan och ta fram dammsugaren. Därför har jag börjat fundera på att inte ha någon Ayi till hösten, utan börja vänja både mig och övriga familjen till ett "svenskt" liv igen. Jag vacklar fram och tillbaka ( ett riktigt ilands-problem). Å ena sidan är det riktigt skönt att få den där städhjälpen, å andra sidan är det bra för oss alla att börja ta ett större eget ansvar för vår hemmiljö. Jag har upptäckt att för egen del blir jag mer ineffektiv när jag har mindre att göra. Det kanske vore gott för mig att ha lite egna "arbetsuppgifter" hemma? Ja, ni hör själva........Det är absolut inte synd om mig, min situation är helt och hållet frivillig. Det är bara tankar och funderingar jag har. Ska jag njuta av att få ha det lite mer bekvämt eller ska jag tänka på framtiden? Har inte bestämt mig i dagsläget. Återkommer om ev beslut längre fram.


Från det ena till det andra......Ni kanske har upptäckt lite förändringar i layouten på bloggen? Äntligen har jag lyckats byta ut lite kort! Överföringen av kort från datorn till llayouten på bloggen har inte fungerat på över ett år, men idag helt plötsligt gick det. Så nu bor vi officiellt inte i Startford ( ett år efter flytten) längre, utan nu kan ni se ett kort från vårt nuvarande område. Jag har också lagt till ett par Shanghaibloggar från andra svenskar. Gå gärna in och läs "En lantis i Shanghai" och "Real housewife of Shanghai" Fler andra bloggar kommer att läggas till de närmaste dagarna.


Nej, dags att ta hand om Axel, som precis kom hem från sin kompis. Ha trevlig onsdag!

1 kommentar:

  1. Vad du är gullig som tipsar om lilla mig! Unna du dig städning, det gör jag (hemma i Sverige också) och njut om du kan ha en ayi som lagar mat ibland. Det går icke här med glutenintolerant dotter + 2 matvägrande skelett. Många kramar från den här delen av stan!

    SvaraRadera