The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

fredag 16 maj 2014

Studentled conference

Jaha, så har det hänt igen.....jag har skrivit ett inlägg, som lyckats försvinna i samma ögonblick som jag var färdig, så det är bara att börja om. Som tur är händer det inte allt för ofta och jag vet vad Patrik kommer att säga till mig när han läser det här........ " skriv det i worddokument först och kopiera över det sen"..... men  det känns så omständligt ( not), så det struntar jag i och då får jag stå mitt kast.....Så vad var det jag skrev nu då?.....Jo, just det - det har varit "studentled conference" i skolan idag. Det här innebär att inga lektioner äger rum, utan istället får eleverna chansen att visa ( det dom själva anser) viktiga prov och arbeten för sina föräldrar. Det finns familjer som väljer att inte gå en sådan här dag och det hade nog våra barn gärna velat också. Men som duktig svensk, fostrad i att all skolverksamhet är obligatorisk, drog jag med mina tre måttligt roade barn till skolan i morse och jag måste säga att det var rätt beslut. Jag fick en trevlig stund ensam med var och en av dem, där de berättade om skolarbeten som de har varit nöjda med och saker som de behöver förbättra. Man kan säkert tycka att man redan gör det hemma, men faktum är att en sådan här dag tvingar eleverna att verkligen reflektera och analysera det senaste läsåret och det vingar mig som förälder att verkligen lyssna. För Axels del var upplägget lite annorlunda. Där hade läraren förberett frågor, som vi föräldrar kunde ställa till våra barn, om det skulle behövas. Axel hade stöd av sina arbetsböcker och sin portfolio, medans Ebba och Sara enbart hade anteckningar som stöd. Vilket fall som helst så var det lika trevligt att lyssna på.




För övrigt börjar jag räkna ner dagarna tills vi ska flyga hem till Sverige över sommaren. Fyra veckor kvar för mig och Axel. Patrik och tjejerna kommer två veckor senare.  Det ska bli så skönt och roligt. Har redan hunnit planera in ett par träffar och hoppas på att flera vill och kan träffa oss. Sommaren kan ju annars vara en svår tid att träffa folk. Många har redan planerat in resor och andra aktiviteter. Jag räknar inte med att alla kan, men hoppas på att det går att lösa. Nej, dags att avsluta. Tycker det är oroväckande tyst i huset. Får gå och kolla vad alla gör......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar