The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

tisdag 6 maj 2014

Jag har gått och blivit miljövän!

Jag har gått och blivit miljövän och det har jag Shanghai att tacka för. Inte för att jag tidigare struntat i miljön. Jag har sorterat mina glasflaskor och tidningspapper. Jag har stängt av motorn på bilen, för att inte låta den gå på tomgång och vi har gjort försök till kompostering periodvis. Men jag har inte funderat ett steg längre. Hur påverkar mitt konsumerande miljön tex? Första året vi bodde här kunde jag tänka att det inte spelar någon roll vad vi gör i Sverige, så länge Kina har så stora miljöproblem, som landet faktiskt har. Lilla Sveriges miljöarbete gör varken till eller ifrån. Men efter den gångna vintern och våren, som faktiskt varit mycket sämre än föregående år, så har jag börjat att tänka annorlunda. Det är klart att jag måste bidra till en bättre miljö. Jag måste göra vad jag kan och mäktar med. Min kära väninna Annkin, har alltid varit en stor miljövän. Hon har funderat, reflekterat, vänt ut och in på sig för att hitta sin balans i sitt miljötänk och miljöarbete. Hon vet varför hon gör saker. Jag har en känsla av att många i Sverige gör det bara för att man måste. - för att det förväntas av en. Här i Kina tycker jag dock att det är svårt att vara miljövän. Man borde köpa lokalproducerat, men då vet man inte hur det är producerat, hur mycket miljögifter, bekämpningsmedel och annat skit man får i sig. Då väljer vi att heller att tänka kortsiktigt och köper importerat kött, importerade grönsaker och andra produkter, för att minimera risken för intag av miljögifter. Därför har jag bestämt mig för att i Kina får det bli lite si och så med miljötänket, utan det får jag tag tag i när jag kommer hem till Sverige......men mer miljömedveten har jag ändå blivit och det är ju alltid något.


Man kan tycka att Kina inte gör tillräckligt för att stoppa utvecklingen som sker i landet, men faktum är att t ex Shanghais befolkning har ökat med 9 miljoner på 8 år. 9 MILJONER , det är en enorm befolkningsökning och ovan på det har kineserna fått det allt bättre. Många utav Patriks anställda, som är runt 30 nu, växte upp med endast papper och penna som aktivitet och ris som föda. Idag har dom Iphone/smartphone, datorer, dom har utbildat sig, dom jobbar för ett  internationellt företag och får möjlighet att resa utomlands. Något som deras föräldrar garnterat varken hade eller kunde göra. Dom vill ju ha det lika bra som oss i västvärlden -  problemet är att dom är så många och att miljöarbetet måste ske snabbare än den ekonomiska utvecklingen. Det är en väldigt stor utmaning!


Det finns dock några miljövänliga saker här i Shanghai och det är cyklar och elmoppar. Förövrigt väldigt roligt att ta kort på, så jag avslutar med några bilder från gårdagens fotodag.....










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar