The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

måndag 28 maj 2012

Tänk så dom kör i det här landet

Ja då har man blivit med elscooter. Här i Kina kör om inte alla men nästan alla runt på dessa två-hjulingar, så varför ska jag vara sämre. Jag har inte vågat bege mig utanför vårat området ännu, men jag har lyckats övningsköra en gång innanför grindarna. Det var en intressant upplevelse. Jag hade nämligen förmågan att gasa istället för att backa, med påföljden att jag körde rakt in i en moped som stod pakerad. Lyckligtvis så var det en häck precis brevid, som skyddade den från att trilla i marken.Nu åkte jag ju inte i så hög hastighet, eftersom jag upplevde att t o m 10 km/ timmen var hög fart. Patrik däremot har varit ute och kört i närområdet. Överlycklig över vårat senaste inköp har han tagit sig små turer. Det är ju det närmaste han kan komma en motorcykel här i Kina.

Trafiken här i Kina är raka motsatsen från Sverige. I Sverige finns det väjningsplikt, här köra man rakt ut  och utgår från att någon stannar. I Sverige stannar bilarna vid övergångställe och lämnar företräde till gående, här är de vita sträcken enbart utsmyckningen. I Sverige köra man på sin sida på vägen, här kör man där det finns plats. Här gäller det att komma först, lämnar man den minsta lilla lucka så har man helt plötsligt 10 bilar framför sig. I Sverige gör man usvängningar där det är tillåtet, här vänder man bilen när man behöver.  Hur som helst kan det vara ett helt skådespel att titta på trafiken och man slutar aldrig att förundras över hur den fungerar. Som tur var behöver vi inte ut i den värsta trafiken , utan kan, om vi vill, bara köra runt i våran lilla stadsdel.

Förutom inköpet av scooter i helgen, så hann vi också bland annat med en barbeque i området. Det blev en riktigt trevlig kväll med grannarna. Men det var  bara jag Patrik och Axel där, tjejerna var hos Martina hela lördagen och på söndagen var de hos en annan kompis på vattenkrigparty. Det märks att de börjar bli större, vissa helger ser vi dom nästan inte. Men jag antar att det är en del av att växa upp. Sen är det väl inte så konstigt, de fyller faktiskt 12 år på Onsdag. Usch vad tiden går fort!

Förra veckan var en liten nedåtspiral för mig, när det gäller träningen. Jag hade svårt att ta mig ut och springa. Jag vet inte om det berodde på att Patrik var sjuk och jag ville sympatisera med honom eller om jag helt enkelt tappat motivationen. Hur som helst var jag lite håglös hela veckan. Tack och lov har jag kommit på bättre tankar och tränade lite idag igen. Dessutom fick jag reda på att poolen har öppnat igen, så nu kanske det blir ett litet besök till klubhuset imorgon.

Nej nu är det dags för mig att gå till sängs, klockan är alldeles för mycket - igen

Godnatt från   ett varmt Shanghai

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar