The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

söndag 13 maj 2012

Här kan man handla allt tror jag!


Något som jag tror att jag aldrig riktigt kommer att vänja mig vid är kinesernas mer "exotiska" inslagen som säljs i mataffärerna här. På carrefour kan man t ex hitta levande ormar i lösvikt, frysta grodor, sköldpaddor osv. Här ser man nästan allt som bra föda och det är en helt naturlig del av vardagen. Patrik får exemplevis en hel del oidentifierbar föda som lunch mat på jobbet. När han frågar sina kinesanställda vad det är så svarar det ofta " det kan vara kyckling, svamp eller något annat". För dom är det föda och det spelar egentligen kanske ingen roll  vad det är. Jag tycker det är farscinerande att matkulturer kan vara så olika i olika länder. .Barnen har i allafall reflekterat över att de inte sett några riktigt överviktiga människor bland kineserna. Det kanske är så att med de rätta råvarorna så äter de mer hälsosam mat än oss västerlänningar. Vad vet vi?



Helgen har varit lugn. I lördags slappade vi mestadels hela dagen. Ja, det kanske gäller Patrik och jag. Flickorna satt faktiskt en hel del med sina läxor. De har fått nya "assessments",  ( kan tyvärr  inte det svenska ordet). Assessments innebär  mycket jobb för eleverna, där de ska skriva ett arbete utfrån de kunskaperna de anskaffat sig. Eftersom de fick sina kvartalsbetyg ( här får man betyg mitt i terminen också), så känner de sig ännu mer motiverade att göra ännu bättre ifrån sig nästa gång. För våra barn passar det jättebra att ha betyg. De känner själva att de får en  tydligare bild hur de ligger till i ämnerna. Axel har dock inga betyg ännu, men han har också läxor varje vecka. Tyvärr hade jag glömt att påminna honom en mattebok som han haft hela terminen och som han måste lämna in nu. Stackarn har fått sitta med matte varje dag den senaste veckan för att hinna få färdig den.

Nu ska jag snart iväg på lunch,. tur att jag har kommit igång med träningen annars skulle jag väl varit stor som ett hus vid det här laget.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar