The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

onsdag 30 maj 2012

Hipp Hipp Hurra, igår var det födelsedag!

Då gör jag ett nytt försök idag att skriva, efter att nätanslutningen krånglade igår. Jag kan bli tokig ibland på hur långsamt internet kan vara här. Hur som helst, firade vi Ebba och Sara i går. Det känns som de alldeles nyss var 6 år och nu är det 12 . Det är inte klokt vad tiden går fort. Hur gick det här till?
Våra nya grannars yngste son fyllde också år igår ( hälften så gammal som tjejerna) så vi bestämde oss för att slå ihop födelsedagarna, genom att gå ut och äta på Blue Frog. Ebba och Sara hade också bjudit in Marina och Aniek och jag Martinas mamma. Blue Frog är en alldeles utmärkt restaurang ta med barnen till. Det finns lekrum för de lite yngre och dessutom har de där riktigt goda hamburgare , vilket barnen gärna beställer. Vi är vana att fria barnens födelsedagar med släkten, men här får man göra sig nya traditioner när de befinner sig på andra sidan jordklotet. Kvällen blev riktigt trevlig och barnen fick  t o m födelsedagstårta som grannarna så generöst beställt på ett närliggande bageri.

Något som man får vänja sig vid som expats är att säga hejdå. Det kommer alltid att vara någon som flyttar och tillslut kommer man själv att flytta. Nu har turen kommit till Aniek och hennes familj. Efter skolavslutningen flyttar de tillbaka till Tyskland. Det är jättetråkigt eftersom tjejerna har blivit så bra kompisar, men så är livet här. För att göra det lite lättare försöker jag tänka att det possitiva  med alla avsked är  att man har så många människor att hälsa på i framtiden  om man lyckas hålla kontakten med dem.

Jag lämnar er med ett underbart kort på tjejerna. Nu ska jag cykla iväg till en lunchträff.                  Ha det så bra!

Martina, Ebba, Aniek och Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar