The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

lördag 19 maj 2012

Elevkonferens med barnen

I går fick barnen leda sina första " student led conference ". Det är ett utvecklingssamtal fast utan lärarna. Barnen får en stund tillsammans med sina föräldrar, där de får visa vad de arbetat med under det senaste läsåret, prata om vad de har varit nöjd med och vad de känner att de lärt sig och vad de kan förbättra. Ebba och Sara fick själva bestämma vilka arbeten de ville visa från varje ämne.För Axels del var det hans lärare som förberett den lilla konferensen ( tycker det är ganska gulligt namn på en stund ihop med sitt barn), men sen fick vi själva sitta där med Axel och titta på vad han gjort den här terminen. Faktiskt en riktigt trevlig och mysig stund och det gäller med alla tre förstås. Efter att alla tre var färdiga, stack tjejerna med Martina och en annan kompis hem till Martinas hus . Jag och Axel tog en taxi hem och fick en efter middag alldeles för oss själva , med cykeltur, bad och glass. Börjar och inse att Ebba och Sara håller på att bli stora och att jag inte får lika mycket tid med dem längre, vilket ger mig blandade känslor. Å ena sidan så gläds jag åt att de utvecklas och blir mer självständiga, men å andra sidan så så sörjer jag lite att tiden går så fort. Jag antar att jag inte är unik i att känna så här. Det är väl bara en del med att vara förälder.

Idag har  vi haft ett riktig lågtryck hängande över oss. Det har varit så tryckande att  fyra av oss har inte haft någon energi att göra något. Vi fastande framför TV och datorer och  har fortfarande inte lyckats ta oss där ifrån . Den femte, Axel, har däremot lekt med sina  nya grannkompisar hela dagen. Han hade så tur att för två veckor sedan flyttade det in en familj, med tre pojkar mellan 6 och 9 år, mitt emot vårat hus. Så nu lekar han med dem  nästan varenda dag. Kul!

Imorgon är det dags att ta tag i träningen igen. Har inte tränat på två dagar, i går var det för varmt och idag för regnigt. Jäklar nu ligger jag efter. Tiden går och det ser svårt ut för mig att vinna utmaningen jag har med Patrik, Andrea och Fredrik - 10% ner när vi är i Sverige. Men jag ger inte upp. Jag ska fixa det även om det troligtvis kommer att ta längre tid.

Men nu ska jag ta och krypa till sängs, för klockan är alldeles  för mycket.

Godnatt från Shanghai

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar