The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

onsdag 9 maj 2012

Luften gick ur mig!

Idag tog jag min sedvanliga cykeltur till klubbhuset för att simma. Full av energi kliver jag in i byggnaden och är påväg att skriva in mig, när hon i kassan visar mig en skylt. Poolen ska hållas stängd i 3 veckor för renovering. Jag tror luften gick ur mig när jag läste det. Det är så typiskt att de ska  stänga nu när jag äntligen kommit igång med min simmning. Stackars receptionisten fick ta del av min frustration när jag beklagade mig över beslutet. Sa till henne att jag ville ha hennes chefs nummer eftersom jag tyckte att de skulle erbjuda mig ett annat alternativ. Men jag tror att det enda jag kan göra nu är att bara ta mig till gymmet istället, även om det inte är min favoritsysselsättning. Jag hann dock simma mina 1000 meter idag . Efter det var det dags för kinesiska lektion. Tyvärr blir jag inte klokare för varje gång. DET ÄR ETT VÄLDIGT SVÅRT SPRÅK. Jag tycker att jag uttalar rätt, men sen när läraren uttalar det så låter det inte som när jag säger det. Axel var och hos en kompis idag efter skolan och jag åkte för att hämta honom med taxi sen på kvällen. Jag försökte uttala husnummret till chauffören, men när han inte ens förstår när jag säger 90 på kinesiska, känner jag att jag är ett hopplöst fall. Jag är full av beundran för de som klarar av att lära sig detta språk. Appropå språk, Ebba och Sara behöver inte gå i extra engelska längre. Jag är så glad för deras skull att de har utvecklats så mycket i det engelska språket. Nu har de börjat på Kinesiska istället för dessa extra lektioner i engelska. Kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar