The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

torsdag 24 maj 2012

Ibland inser man sina begränsningar

Ibland måste man inse att man inte klarar av vissa saker av olika skäl. Vi har tyvärr dragit oss ur  köpet av en sommarstuga, efter att ha insett att det skulle bli alldeles för dyrt för oss i slutändan.Vi ville så gärna ha huset och kunde inte riktigt hejda oss från att buda på huset. Sen när vi började räkna på det insåg vi att efter lagfart och andra kostnader som tillkommer att det skulle bli en alldeles för stor kostnad för oss. Det känns lite tråkigt, men ändå som det rätta beslutet. Drömmen om att köpa ett sommarhus finns fortfarande kvar och förhoppnings kommer vi att kanske äga ett någon gång i framtiden, dock inte den här sommaren.

Här i Shanghai regnar det och jag har kännt mig lite håglös de senaste dagarna. har inte riktigt haft lust till något. Som tur var så hade jag bokat in en träff med Marta i dag. Nu har jag fått tillbaka min energi efter att ha umgåtts med henne och en av hennes väninnor. Vi satt och drack vin och åt ost på en privatklubb i en källare. Låter det misstänktsamt? I Shanghai finns det tydligen många diskreta privatklubbar där rika affärsmän kan träffas och göra upp affärer. Väninnan hade medlemskap till en av dessa privatklubbar. Nu kan jag inte skriva något exotiskt, som att det var inrett i några vinröda sammetsdraperier och dylikt, utan det var strikt, lite kalt, men med en fantastisk vinkällare. Vi fick smaka på ett otroligt gott vitt, sött vin som passade alldeles utmärkt till osten som vi åt. Jag som hade bestämt mig för att inte dricka någon alkohol på vardagarna, kunde ju naturligtvis inte tacka nej till ett sådant vin. Jag kan säga att jag är mycket nöjd med mitt beslut. Vinet var fantastiskt.

Ebba och Sara har fullt upp med sina assessments och kämpar på det bästa de kan. Axel har äntligen gjort färdigt son mattebok, som han kämpat med under ett par veckors tid.
I går var Axel iväg till Shanghais djurpark med skolan. Han hade haft det jättekul, men reagerade på en sak. Tydligen hade en elefant  varit fastkedja runt sitt ena ben och det hade väckt starka känslor i honom. I det här landet är inte djurhållningen alltid den bästa, men jag är glad att jag har en son som faktiskt reagerar över sådant.

Patrik har varit sjuk i ett par dagar nu, men ändå tvingat iväg sig på en utbildning som han måste gå på. Imorgon är det fredag och det ska bli skönt. Det är konstigt att man kan längta till fredagar när man inte jobbar. Det måste väl ändå bero på att övriga familjemedlemmar också får helg och lite ledigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar