The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

lördag 7 april 2012

En vecka fylld av intryck!

Nu ska jag försöka göra ett nytt försök, efter att ha klantat mig igår. Då allt det jag skrev försvann.
Vi har haft en fantastisk vecka och fått uppleva så mycket under så kort tid. I måndags flög vi till Bejing och möttes av ett kallt men klart väder. Det skulle dock ändra sig snabbt, för på onsdagen var det 20 plusgrader och sol. Vårat hotell låg mitt i centrala Bejing och vi hade gångavstånd till både himmelskafridens torg och den förbjudna staden, båda historiska platser som man måste se när man är i Kinas huvudstad. Det gjorde vi och en massa kineser i tisdags. Det verkligen kryllade av Kineser och vi kände oss som små myror i en myrstack. Patrik lyckades i allafall ta sig igenom en  enorm kö till biljettkassorna på bara ca 20 minuter.  Under tiden Patrik trängdes i kön, så  stod vi och väntade en bit ifrån. Då passade två kinesiska flickor  på att fråga om de fick ta ett kort på Sara, när de sen upptäclte Ebba så blev de så överlyckliga och frågade om de kunde få ett kort på sig själva tillsammans med Ebba och Sara. Ebba och Sara sa ja och efteråt var kinesiskorna så glada att de såg ut som de sett en kändis. De klappade händerna, hoppade jämnfota och skrattade. Om man är barn ,med  ljust europeiskt utseende och vill känna sig som en kändis så kan man alltid åka till Kina. De är verkligen fascinerade av vårt nordiska utseende och finner det nog väldigt exotiskt.  Även barnens kusiner ha fått känna av detta under sin första vecka här.

I onsdags var det dags för veckans höjdpunkt – Kinesiska muren. I hela mitt vuxna liv har jag alltid drömt om att få besöka denna plats. Nu har jag varit där och det var verkligen en lika fantastisk upplevelse som jag hade drömt om att det skulle vara. Vi fick också veckans bästa väder den dagen och det gjorde inte saken sämre. Klarblå himmel, sol och nästan vindstilla. Man kunde åka stolslift upp till muren och rodel ner från den. För barnen var det nog rodel veckans höjdpunkt. För min del var det  allt annat en trevligt. Jag åkte nog väldigt sakta ner för när jag väl var nere så såg jag en hel kö av rodelåkare, som säkert inte var speciellt glada över min fart. Tydligen hade en någon ropat ” go faster lady, go faster”. Jag lyckades  åtminstone ta mig ner och det är jag lite stolt över.

I Torsdags, sista dagen på vår lilla minisemster, tog vår familj det lite lugnare, med lite shopping och fika. Vejbystrand -Dahlmans hade fortfarande kvar  energi och gick upp tidigt för att besöka den bästa utsiktsplatsen över Bejing . När vi väl gick ner för att äta frukost och mötte dem i matsalen så hade det redan varit uppe vid denna plats. Jag är full av beundran över deras energi. För min del hade mina fötter sagt ifrån efter allt promenerande. Det var länge sen jag hade så ont mina fötter, men det var det värt. Sen på kvällen flög vi tillbaka till Shanghai och det kändes faktiskt lite som att komma hem.











I fredags fick barnen ta det lite lugnare och slappa framför Tv:n, medans jag och Andrea åkte till Carrefour och handlade. Jag passade också på att visa henne flowermarket, vilket var mycket uppskattat. Sen på sena eftermiddagen åkte vi in till Shanghais centrum och Shanghais högsta byggnad, i folkmun ,kallad ” kapsylöppnaren”. Det var en häftig upplevelse och lite overklig att se Shanghai från en sådan hög byggnad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar