The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

onsdag 11 april 2012

Ja, då är man 2 gånger 21

I går blev jag väckt av Axel, Ebba , Sara och Patrik, som viskandes sjöng "ja må du leva".
Våra kära gäster fick lite sovmorgon, eftersom jag inte tyckte att de behövde gå upp 6.15 och sjönga för mig. Jag fick fina halsband av Ebba och Sara och souvenir nyckelringar från Bejing av Axel. Av Patrik fick jag en bild på en dator, som kommer att levereras senare. Med åren har betydelsen av att få paket minskat markant, men när ens egna barn tar sig tid och handlar födelsedagspresenter, så värmer det lite extra i hjärtat. Hur som helst blev morgonen mycket bra och när den andra familjen Dahlman vaknat blev jag uppvaktad med en flaska vin och ett fint kort. Mina barn åkte till skolan som vanligt och Patrik till jobbet. Vi andra hade beställt bil, som skulle ta oss in till Pearl Tower. Eftersom jag redan varit uppe i denna höga byggnad, passade jag på att shoppa i ett närliggande shoppingmall. Hittade där en jättestor Esprit-affär och shoppade loss genom att köpa 5 tröjor till mig själv. I Sverige kan man ibland känna avsaknad av expediter, som vill sälja sina produkter. I den här Esprit-affären hade jag säkert 3 -4 stycken som ville hjälpa mig och jag hann nästan inte närma mig ett klädesplagg förren någon sprang iväg för att kolla storlekar. Nå väl, när jag var klar där var det dags att gå tillbaka och möta upp de andra utanför PearlTower. Då var klockan så mycket att det var dags för lite lunch, som intogs på en "Element fresh" restaurang. Element fresh är en kedja och brukar ha bra mat, men i den här restaurangen serverade de vid det här tillfället alldeles för torr kyckling. Synd. Efter lunchen var det hög tid att åka hem, så att vi kunde vara hemma när Ebba, Sara och Axel kom hem: Det är ungefär 2,5 mil hem från centrum och när det är rusningstrafik kan det ta över 1 timma att ta sig hem.Vi hann tyvärr inte tillbaka i tid utan kom 5 minuter försent. Som tur var var Ayin hemma och kunde släppa in dom.
Jag ville äta födelsedagsmiddagen på restaurang och hade bokat bord på Bukhara (på HongMei Lu) på kvällen. Maten kanske uppskattades mer av oss vuxna än av barnen, men för att kompensera det så fick barnen lite glass till efterrätt. Jag är i allafall jättenöjd med min födelsedag. God mat, trevligt sällskap och fina presenter , vad mer kan man begära?
När vi var på väg hem från restaurangen så hade det börja regna lite. Det skulle visa sig senare att detta regn skulle övergå till extremt kraftiga skyfall. Idag på morgonen fick klart för oss hur kraftigt det hade regnat på natten , för hela källargolvet var täckt av vatten. Patrik tyckte att jag skulle börja och svabba golvet, men när jag insåg hur mycket vatten det var så ringde jag management office i området. Är mycket nöjd med mitt beslut för på mindre än 10 minuter senare så var det 5 kineser i källaren och tog upp allt vatten.

Det var tur att det ordnade sig för jag hade bokat in att våra gäster skulle få besöka skolan. De fick en trevlig rundvisning och fick även träffa några av Ebbas och Saras kompisar. Jag tror besöket var mycket uppskattat av våra gäster. Nu är det bara en hel dag kvar, sen åker de tillbaka till Sverige.Det kommer att bli lite tomt, men på onsdag är det dags för nästa besök. Då kommer Patriks mamma.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar