The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

fredag 13 april 2012

Fantastiska French consession

I torsdags hade jag och Andrea den mest fantastiska dagen i French consession, en mysig stadsdel i centrala Shanghai. Jag hade köpt en bok om "walks in Shanghai" och ville ta Andrea på en av dessa promenader. Vi lät chauffören köra oss till starten av en av promenaderna. Väl framme ställde vi oss framför en kyrka, som skulle vara promenadens startpunkt. Andrea höll i boken vänd mot gatan , när en dam kommer fram till oss och säger " jag ser att ni har min bok, det är jag som har skrivit boken". Vi blir ju naturligtvis alldeles till oss. Vad är oddsen att vi ska befinna oss just där, hålla upp boken och författaren råkar gå förbi och se den? De oddsen finns inte. Hon berättade för oss att hon bott i Shanghai ( ursprungligen från USA) i 30 år och att hon var den enda, av de fyra författarna till boken, som fortfarande levde. Vi frågade om vi fick ta ett kort och hon ställde gärna upp på det, även om hon tyckte att hon hade en dålig hårdag. Underbar dam! Sen när hon lämnat oss för att fortsätta sin lilla promenad tillsammans med en väninna, så kom vi naturligtvis på att vi skulle ha bett om en autograf - vilket vi inte gjorde. Typiskt. Promenaden som vi gick var dock inte skrivit av henne, utan av en av de andra tre författarna. Den tog oss förbi judiska bostäder, ryska bostadsområden, ett hotell, vars byggnad ursprungligen tillhört en känd kinesisk gangster. Vi fick också se vackra trädgårdar, parker och hus med franskinspirerande arkitektur. Vi hittade ett mysigt café i ett bostadsområde  på en sidogata till HuaHai Road ( stor och lång shoppinggata i French consession). Ja, vi upptäckte så otroligt mycket som vi aldrig skulle ha upptäckt utan den här boken till vår hjälp.

Nu har våra gäster åkt tillbka till Sverige och huset känns lite tomt igen. Axel har drabbats av sitt första virus här i Kina och har ganska hög feber med en jobbig förkylning på det. Han fick vara hemma igår från skolan, men det var under protest för han vill gärna gå. Vilket man som förälder gläds över eftersom det tyder på att han trivs.

Författaren , Tess, till vår bok

Innertaket på en Katolsk kyrka



Ett gammalt tehus, som idag har blivit runtbyggt av en restaurang


I bakgrunden ser ni ett hotell vars byggnad en gång i tiden tillhörde en ökänd gangster

Entrén till ett mysigt café

Träden, som en gång i tiden planterades av fransmän och som idag kännetecknar French consession
Ett hus som en fransk polismästare lät bygga. Därför den typiska franska arkitekturen.



Idag är det lördag och vi har en riktig slappdag. Barnen har tittat på TV och Patrik har spelat dataspel. Jag har dock känt mig lite nyttig, eftersom jag cyklade till simhallen och simmade 1400 meter där.

2 kommentarer:

  1. vilka fina bilder:) man blir lite sugen på att resa när man ser dem!

    SvaraRadera
  2. Tack!Det tycker jag att du definitivt ska överväga!Det finns så mycket att se och uppleva här och så får du ju umgås med mig. Kram

    SvaraRadera