The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

torsdag 30 januari 2014

Hästens år!

Äntligen på bättringsväg. Visserligen sa jag det redan i söndags.....men "icke sa Nicke"......blev sämre på söndags kvällen och låg däckad hela måndagen. Sen har det varit några dagar med rejäl snuva och hosta. Nu känns det dock som jag faktiskt ÄR bättre. Kanske jag tillslut får bukt på alla  förkylningar som etsats sig fast i mig under den här vintern. Hoppas, för jag börjar verkligen bli trött på det här.

Patrik kommer hem imorgon, efter 2 veckor i Europa - Först Polen, sen Sverige. Som vanligt har han fått en lång inköpslista. Ost, smågodis och schampo står alltid på den. Men det finns varor som jag tagit bort, för att jag lyckats hitta dom här och varor som jag behövt lägga till - som till exempel tvättmedel. Lyckas inte få rent kläderna med kinesiskt tvättmedel och det importerade tvättmedlet är så dyrt, så det gör ont ända in  i pengarsjälen att köpa den. Nej tackar vet jag Skona tvättmedel - Både billigt och effektivt!

Just nu är det Kinesiskt nyår. Kinesernas absolut största och viktigaste högtid. Det är deras motsvarighet till vår jul. Det är då släkten samlas, äter god mat och delar ut små rödakuvert med pengar till barnen i släkten. Varje år i den kinesiska kalendern representeras av ett djur  ( http://www.kinas.se/helger/nyar/ ). I år är det "Hästen"! Alla är född in i ett kinesiskt djur-år.Öppna gärna länken här brevid, så kan ni läsa vilket djur ni tillhör. Jag är Hund ( vilket är rätt ironiskt eftersom jag inte är någon "hundmännsika" direkt), Patrik är Gris, Axel - Apa och Ebba och Sara  - Draken.  Draken är absolut det finaste och mest lyckosamma  djur man kan vara. För två år sen gick vi in i just Drakens år och inget av de två nyåren som kommit efter, kan slå det  nyårsfirandet då. Jag har aldrig upplevt så mycket raketer. Vårat millenium firande kan inte ens slå det.

Nej, dags att lägga ner datorn, fixa lite frukost och fundera ut vad vi ska hitta på idag. Ska nog försöka träna lite. Dock försiktigt, vill inte bli sjuk igen. Trevlig fredag önskar jag er!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar