The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

söndag 12 januari 2014

Nedstämd

Har känt mig orkeslös och lite nedstämd den senaste veckan. Vi skulle egentligen ha haft  gäster igår kväll, men fick ställa in det pga en långt gående förkylning, som troligtvis  satt sig i bihålorna nu. Huvudvärken ( som jag dragits med i några dagar) vill inte heller ge med sig, så jag gick och beställde tid hos läkare..... behöver nog en antibiotika kur för att få bukt på förkylningen. Det är så tröttsamt att gå och vara förkyld vecka ut och vecka in, utan att bli bättre. Trodde att Thailand semestern skulle hjälpa mig att bygga upp mitt immunförsvar igen.....och för ett kort ögonblick gjorde den kanske det också.....men så fort vi var tillbaka i Shanghai blommande förkylningen upp igen och nu är jag verkligen trött på det. Så kanske det inte är så konstigt att jag mentalt blir lite nedstämd. Har inte riktigt orkat ta mig för saker och fotograferandet har nästan varit obefintligt. Så när jag läste Mia Skäringers krönika i Expressen.....
http://www.expressen.se/kronikorer/mia-skaringer-lyckofasaden-tar-dod-pa-oss/ ......kom det som en befrielse. Läs den....jag tycker i alla fall att det skönt att någon vågar ifrågasätta  hur lyckliga alla verkar vara - hela tiden! Jag har åtminstone perioder när energin är låg ,när jag inte har lust till något, när jag känner mig ensam och otillräcklig. Jag kan säga att jag under hela mitt vuxna liv fått jobba med min inre lycka och att känna mig nöjd med mig själv. Hur lätt det varit för mig att snegla på andra och tro att det är grönare på andra sidan. Så jag håller med Mia Skäringer.....fram för lite ärlighet både mot sig själv och mot andra. Visa att man inte är mer än människa. Jag tycker att sociala nätverk är fantastiska verktyg att hålla kontakten med familj, vänner och bekanta. Jag skulle inte vilja vara utan dem, men jag kan i perioder bli väldigt stressad över allt som läggs upp där .....( och jag är inget undantag)....Alla verkar så lyckliga, alla har ett rikt socialt liv, alla är så omtyckta, alla är så aktiva osv. Vet logiskt sett att så inte är fallet hela tiden, men påverkas av det...... känner mig ibland lite mindre lyckad och då måste jag distansera mig från Facebook och Instagram för att inte känna mig helt misslyckad. Visst är det lustigt att vi alltid jämför oss med dom som verkar ha det bättre. Det är sällan vi stannar upp och tittar på alla människor som har det sämre än oss.......och jag vet (logiskt sett ) att jag har det mycket bättre än väldigt många andra på den här jorden ......ändå kan jag bli lite osäker, ändå kan jag känna att jag inte duger fullt ut..... Väldigt dumt - jag vet! Men som sagt var, så tänker jag i en nedstämd period. I en bra period ( vilket faktiskt är en stor del av tiden) så vet jag att jag är väldigt lyckligt lottad. Jag har 3 väldigt fina barn och en otroligt kärleksfull man. Den kärleken jag känner till dessa fyra människor är enorm och när jag tänker på det blir jag alldeles varm i hjärtat.......men som sagt var, man är inte mer än människa.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar