The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

tisdag 21 januari 2014

Streetphotography med mer smak!

Det här är inte klokt, men jag har varit extremt trött efter helgen som passerade. Jag var nämligen på min andra fotoworkshop här i Shanghai. Två hela dagar med bara fotograferanade, tillsammans med människor som har samma intresse.  "Finding your self in the streets", organiseras av Micheal och Mimo, två mycket skickliga fotografer inom "Streetphotography". Mimo är min fotolärare och den som hjälpt mig utveckla mitt intresse. Hon har varit verksam i Shanghai de senaste 8 åren. Micheal är amerikan, men bosatt i Tokyo. Under det senaste året har jag blivit mer och mer insatt i "Streetphotography" och upptäckt vilken fantastisk konstart det är. Genom att ha gatulivet som sin arbetsplats blir fotograferandet mer dynamiskt och om man sen på det lägger olika kamera tekniker, får man ett mer artistiskt uttryck. Så om jag skulle beskriva gatufotografering kortfattat är det att dokumentera vår nutid ur en konstnärlig synvinkel. Det här tilltalar mig otroligt mycket och något som jag gärna vill utveckla mer. Micheal och Mimo förespråkar inte bara systemkameran, utan lyfter gärna fram mobiltelefonen också. Även om en mobiltelefon inte har alla häftiga inställningar som en systemkamera, så övar man lika mycket kompostion, som med den stora kameran. Jag har inte varit vän med min mobil tidigare, men fick till några bra bilder med den under helgen. Jag märker däremot på Ebba och Sara att de är oerhört duktiga  och kreativa med sina mobilkameror. För tjejerna faller det så naturligt att använda dom och ju mer dom använder sina mobiler desto duktigare blir dom.

Jag har inte hunnit gå igenom alla mina fotografier, men här nere kommer ett litet urval. Det kommer säkert att dyka upp fler foton på bloggen längre fram i veckan.










 
 
Trots fullständig utmattning efter workshoppen, lyckades jag igår åka in till stan och träffa några andra svenskor. Det har startas en liten grupp för svenskar som bloggar från Shanghai. Kändes som det var en kul grej att hänga på, vilket det visades vara också.
 
Hade kunnat skriva mycket mer, men  klockan är alldeles för mycket och jag behöver verkligen gå och lägga mig. Därför får jag säga god natt och sov så gott....återkommer snart igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar