The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

söndag 26 januari 2014

Stolt!

Okej, nu har jag varit sjuk sedan i onsdags och viruset har åkt som en jojo i kroppen. Febern har åkt upp och ner och snuvan har kommit och gått. Det är precis som kroppen inte riktigt har kunnat bestämma sig om den ska vara sjuk fullt ut. Till lät mig i alla fall att ligga och sova några timmar i förmiddags och det tror jag gjorde susen - För nu börjar jag äntligen känna mig lite bättre.  Sara däremot är inte bra. Idag har hon legat i halsont och lite feber. Jag vet att det är många som ligger sjuka nu, så det kanske inte är så konstigt att vi också drabbas. Patrik är i Sverige,..... ( Han har också ont i halsen och känner sig halvbra.)...... och med honom frånvarande, jag orkeslös, har våra stackars barn fått alldeles för dålig middagsmat. Det har mest bestått av mackor eller hämtmat, som vi tröttnat på för länge sen. Men vad gör man när man inte orkar ställa sig att laga mat?.....Man tar helt enkel den enkla vägen ut.

Ebba kom hem härom dagen, glad över att hennes dramauppvisning hade gått så bra. Hon hade nämligen genomfört et eget skrivet teaterstycke om framtiden och genomfört den helt på egen hand. Tala om att vara modig. Hon var den enda i klassen som valt att jobba själv. Jag sa till henne "att oavsett vad du får för betyg på detta, så har du vunnit bara genom att våga". Antingen kunde man jobba utifrån en bok, en film eller så kunde man välja att skriva sitt eget manus. Ebba valde det sista. Det var bara två kriterier - 1. att det skulle handla om framtiden 2. att det inte fick vara längre än 5 minuter. Drama på den här skolan är inget flumflum, utan högst seriöst. Allt bedöms - allt från idé, till repetition, till uppförandet. Det kan tyckas hårt att bedöma barnen så seriöst, i ett ämne som drama, i så tidig ålder. Men jag tycker att det är helt fantastiskt att de ger så stort utrymme till de kreativa ämnena. 3 lektioner i veckan har eleverna antingen drama, musik, bild och form eller dans. Och ger man dessa kreativa ämnen så stort utrymme, måste ´man också ställa krav på eleverna.. Hur som helst är jag väldigt stolt över henne - Att hon vågade utmana sig själv och lyckades genomföra det.  Det här året får de ha lektioner i alla fyra kreativa ämnena, nästa år får de välja. Båda tjejerna ska välja musik.

Tills sist måste jag bara berätta om mitt och Axel's lilla samtal idag.  Vi tog oss en liten promenad ner till Buger King, för att äta lite lunch. Jag kollar min app om luftkvaliten. 66 bara! Då frågar Axel - -"mamma har det varit 100 någon gång i luften i Sverige"  -
-" nej, det tror jag det aldrig varit. I Stockholm kan det komma upp i 20 på de mest trafikerade -vägarna" svarar jag
-" wow , är det sant" skrattar Axel -"men i Europa då"? fortsätter han
-" i Tyskand tycker dom att 50 är en dålig dag. svarar jag. " Då kan de gå ut med en varning, har jag hört"
" Jag skulle inte lyssna på varning, jag skulle gå ut ändå och andas!" säger Axel. " Det här är ju bra luft.
Någonstans i konversationen säger han också att- " När vi är i Sverige så kommer vi att känna luften som mycket renare än vad dom som bor där gör.
- " ja, vi kanske njuter lite mer, bara för vi inte tar det gör givet" svarar jag.

Det är skrämmande och samtidigt nyttigt att ha sådana här samtal med sitt barn. Det får en verkligen att reflektera.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar