The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

tisdag 5 juni 2012

Pruta ska man!

Oj vad kul det är att shoppa ibland,  särskilt när man handlar massor med presenter till sina nära och kära hemma i Sverige. Jag har haft två riktigt feelgood dagar med Goria. I måndags så åkte vi till PearlCity och shoppade där, för att sen äta lunch på Simply thai. Igår tog vi oss längre in till stan. Gloria ville visa mig fakemarknaden vid Nanjing Lu. En marknad som jag faktiskt inte varit tidigare på och som jag shoppade. Patrik kommer att bli tokig på hur mycket vi ska ha med oss till Sverige. Tur är att vi har 6 resväskor att packa i, plus alla kabinväskor, så vi ska nog få med allt. Efter shoppandet åkte vi och tog oss en välbehövlig lunch. Det tar ju på krafterna att pruta, för gud så dom försöker med oss de "stackars" försäljarna. Jag har lärt mig här att de aldrig säljer något med förlust. Om de tillsslut accepterar ett väldigt lågt pris, så kan man vara säker på att de  ändå går med vinst. I början tyckte jag att det var extremt skämmigt att pruta. Det är ju inget vi precis är vana vid i Sverige. Men med tiden har jag lärt mig att det är en del av spelet. Kineserna själva gillar "teaterföreställningen" som pågår mellan försäljare och köpare. Fraser som  "oh you make me poor", " oh you ruin me",  " don't do this to me", " you make me cry now" är ständigt återkommande. Det är som om de alla gått  i samma skola, för var man än kommer så hör man detta. Det ända man kan göra åt det är att le åt det, för som sagt var det är en del av skådespelet.

I går hade barnen idrottsdag på skolan. Tjejerna sprang, simmade, spelade basket, frisbee,  och mycket mer. När jag frågade Axel vad han hade gjort så svarade han att han hade kastat vattenballonger och sprungit. Lite lättare dag för de yngre, precis som det ska vara.

Idag har jag inget planerat. Först funderade jag om jag skulle ringa någon och fråga om vi ska äta lunch, men sen kom jag fram till att det faktiskt kan vara nyttigt att vara helt själv en dag. Det är en konst att uppskatta sitt eget sällskap och bara ha en dag utan att prata med någon annan, då man får en chans att fundera över livets alla gåtor ( med risk för att låta flummig). Ni förstår säkert vad jag menar. Jag får se om jag klara det, för jag skulle inte ha något emot att  ringa Gloria,Karina, Marta, Mei, Eva, Susanne eller någon annan. Men först får jag börja dagen med lite simmning så får jag se vad som händer sen. Om jag löser livets gåta så lovar jag er att ni ska får  reda på det.

Ha en riktigt härlig Nationaldag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar