The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

fredag 8 juni 2012

Hög luftfuktighet och värre ska det bli - säger dom

Okej jag vet att för dom som bott i Shanghai länge kanske detta inte är speciellt jobbigt, men jag är helt totalt slut pga den fuktiga värmen som drabbat staden. Idag har vi minst 30 plusgrader och 94 % luftfuktighet och jag håller bokstavligt talat på att rinna bort. Idag har jag haft kinesiska och värmen hjälpte inte precis till när jag skulle försöka lära mig något. Nu är det bara tre gånger kvar och jag måste erkänna att jag är glad att kursen är över snart. Jag vet inte om jag har lust att fortsätta till hösten, eftersom mitt självförtroende när det gäller kinesiska inte är så stort. Jag kanske hoppar på Patriks  lärares kinesiskalektioner igen, de är i allefall gratis.

Idag ska jag och Patrik ut och roa oss på kvällen. Det hör till ovanligheterna att vi ordnar barnvakt och går ut. Ikväll är det en tillställning för  fd chalmerister här i Shanghai och äkta hälften får också hänga med på ett hörn. Axel ska vara hos grannarna, som också har barnvakt och Ebba och Sara ska sova hos Martina. Jag vet absolut inte vad jag ska ha på mig. Helst skulle jag vilja gå i bikini, men det vill jag inte utsätta några andra för, så jag tror det får bli  kjol och ett linne.

Just nu har jag tre busiga killar, som sjunger för fulla muggar, i köket. Axels kompis Tim och hans bror Dan fick följa med honom hem idag, eftersom det hade kört ihop sig för deras föräldrar. Men det märks att barnen också är påverkade av värmen, för de vet inte riktigt vad de ska ta sig för. Men varför inte passa på att sjunga vid matbordet när ingen vuxen är där.

Ett halvt dygn senare:

Insåg nu att jag inte publicerade det ovanstående igår, så här kommer en fortsättning.

Patrik och jag, tillsammans med vår granne Björn,kom iväg igår på chalmerstillställningen. Det var som att åka 20 år tillbaka i tiden. Det hade ordnats med snaps, fri tillgång till öl, vin och Sangria och ett häfte med alla tänkbara snapsvisor. Den enda skillnaden från en "riktig" studentskiva var att medelåldern var rejält mycket högre. Men vad underbart det är att  när hårt yrkesarbetande män/kvinnor förvandlas till studenter igen. Vi fick höra massor av härlig skönsång.

Till min stora glädje så kom jag igår i mina vita sommarjeans.  Det har varit ett av mina mål med träningen den här våren. Jag har inte minskat så mycket på vikten, men jag tror faktiskt att jag minskat mitt midjemått med 6 cm. Känns riktigt bra -  om jag får säga det. Så nu är jag ännu mer motiverad att fortsätta träningen , när jag ser att det ger resultat.

Pratade med min 3-åriga systerdotter igår på skype. Vad stor hon börjar att bli. Som alla vuxna sa till en som barn, "det märks på barnen att tiden går". Det ska bli så himla kul att komma till Sverige . Nu är det bara 2,5 vecka kvar!!

Idag har vi bil, så min tanke var att vi skulle ha en familjedag och åka in till stan. Tror jag det finns en risk att jag får lägga ner det. I allafall när det gäller Ebba och Sara, de har sovit hos Martina i natt och jag skulle inte bli förvånad om de hellre vill vara där.

Vädret ska tydligen bli ännu varmare och fuktigare idag, så det ska bli spännande och se hur vi klara en dag i centrala Shanghai.

Hälsningar från ett svettigt Shanghai
!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar