The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

lördag 16 juni 2012

Då har jag varit ute 2 gånger!

Det känns som jag befinner mig i ett slags vakuum. Även om jag gör många roliga saker, så emotionellt går jag mest och väntar på att få åka till Sverige.

Jag hade kinesiska lektion  i torsdags och i fredags och som vanligt satt jag där och inte fattade speciellt mycket, medans mina medstudenter kunde översätta varenda mening. Det kanske har lite med att göra att de pluggar och inte jag. Varje gång jag har lektion så blir jag  irriterad över hur lite flexibilitet och anpassningsförmåga det är från lärarens sida. Här följer man läroboken in i minsta detalj och även om jag har bett om att få lära mig korta meningar så slutar det alltid med långa. T ex  " igår klockan 10 gick jag på bio med min storasyster" eller något liknande. Vem i all sin dar kommer att behöva säga sådana meningar på Kinesiska. Kanske dom som har bott här i mer än 5 år, men inte för en expat som gästspelar i landet ett par år. Jag är glad om jag kan göra mig förstådd när jag handlar och åker taxi. Nu har jag bara en lektion kvar , sen får jag se hur jag gör med kinesiskan efter sommaren.

Ebba och Sara har i skolan flera " assessments" , som ska vara färdiga i nästa vecka. Så en vecka till med skolarbete för deras del, sen tror jag de sista dagarna blir mest att ha roligt och få chans att säga hejdå till alla innan sommarlovet. Som jag säkert har berättat tidigare så flyttar flera av deras klasskamrater hem eller vidare till annat land. Axel håller också på att färdigställa sitt skolarbete som handlar om havet annars känns det som det börjar lugna ner sig för hans del.

 Jag har den här veckan lyckat gå ut och göra Shanghai två kvällar. Det hör inte till vanligheterna. I onsdags var vi ute ett gäng och åt och dansade i Xintiandi. Den kvällen blev ganska lugn och jag var hemma inte allt för sent. I fredags var jag ute med bland annat Marta, Gloria och Karina: Vi åt midddag på "el Willy", Shanghais bästa tapasrestaurang och sen gick vi vidare till "Waldorf Astoria", där vi lyssnade på Jazz och drack drinkar. Kom hem alldeles försent, men det var det värt - för trevligt hade vi. Så igår var jag rejält trött, men dock inte inaktiv. Jag, Patrik och Axel hade en mysig dag med bad i poolen och lunch på " Blue Frog".







Ebba och Sara har som vanligt inte varit hemma i helgen. I fredags var det födelsedagskalas hos Aniek och igår hejdåparty hos Shark, för att där efter åter åka hem till Aniek för hennes familjs hejdåparty. Nu har de sovit där i natt och är fortfarande där: I princip har vi inte sett dom på hela helgen, med undantag för ett gästspel under fredagskväll och natt när tjejerna kom hem hit för att sova över. Men det unnar jag dem. Naturligtvis vill de ta tillvara på varje stund de kan få med sina kompisar innan de flyttar. Axel, han njuter här hemma för han får ju mycket egen tid med sin mamma och pappa.

Varje helg här är som att vara på semester. Vi har inget hus att ta hand om, inga renoveringsprojekt, ingen trädgård att sköta och visst är det skönt. Fast ibland uttrycker Patrik sin längtan efter att jobba med händerna. Han har t o m funderat  på att åka till byggvaruhuset och köpa lite bräder att bygga med. Vi får se om det blir av, men jag förstår verkligen honom.

Nej, nu måste jag sluta och gå och ta hand om Axel , som har fått lite feber.

Ha en skön söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar