The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

fredag 31 maj 2013

Tonårsmamma!

Nu har man stora barn. Igår fyllde Ebba och Sara 13 år, vilket innebär att man  officiellt är tonårs- förälder, vilket i sin tur innebär att man har blivit 13 år äldre. Det får mig att inse att mina barn faktiskt inte tycker att jag är ung, fräsh och fräck. Jag kommer själv ihåg hur gamla jag tyckte att 40-åringar var. Det fanns ju inget fräckt över en kvinna ( eller man för den delen) i den åldern. Själv inbillar jag mig att  jag är en ungdomlig mamma. Kanske inte i klädstil, där är jag ganska alldaglig, men i musiksmak och filmsmak. Jag lyssnar gärna på Nicki Minaj och David Guetta. Jag har inget emot att titta på dansfilmer som t ex Step up. Därför finns det  två åldrar i alla människor. Det finns den faktiska åldern och så finns det den emotionella åldern. Någonstans i livet stannar sin emotionella åldern och sen är man kvar i den hela livet. Min ålder är nog 28 år. Jag känner mig inte en dag äldre än 28. Det var det året vi gifte oss Vet inte om det har med saken att göra...det kanske det har...men jag har bestämt mig att jag inte är en dag äldre än 28 - emotionellt. Fast nu sitter jag vardagsrummet och mina tjejer har fest i källaren och insikten över min faktiska ålder etsar sig fast hos mig och det är helt okej. Var sak har sin tid och nu är det deras tid att frigöra sig, bli självständiga och vandra vägen till vuxenlivet. (Visserligen inom vissa ramar.)  Jag har funderat på ordet ungdom. När börjar man kalla barn för ungdom? Är Ebba och Sara ungdomar? Det känns som dom är lite för unga för ordet ungdom. Är inte det ordet mer berättigat på en 15-16 åring? Tänk vad filosofisk man blir när man sitter i vardagsrummet och lyssnar på barnens dunka dunka musik i källaren. Det är bäst om jag slutar nu innan jag snurrar in mig helt i tankarna. Oavsett ålder så är det roligt att höra sina barn ha kul och hjärtat blir alldeles varmt av välbehag. Nej dags och sluta för nu hör jag bara musik och inga röster. Låter oroväckande för en stackars tonårsmamma.

1 kommentar:

  1. Vad skön du är Lovisa! Känner igen mig i åldern där fast jag vill ju tro att jag är Max 18 när jag är i stallet med alla ungdomar som är "jämngamla" med mig ( alltså 14-18) är ju lite äldre förstås så jag sträcker mig till en fräck och ungdomlig morsa på 25!!

    SvaraRadera