The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

tisdag 28 maj 2013

Bakom Fabricmarket

I går hade jag en bra dag alldeles för mig själv. Karina var så gullig och lånade ut sin chaufför till mig. Kanske ska tillägga chaufför med bil annars låter det lite konstigt. Han är så artig och snäll hennes chaufför. Vi brukar skämtsamt säga att vi ska klona honom. Inte bara att han är artig, han hittar över allt, kan engelska och så kör han lugnt och sansat i trafiken. Fyra bra egenskaper för en chaufför. Hur som helst jag bestämde mig för att åka ner till Fabricmarket, vilket ligger sisådär 2,5 mil från oss. Inte för att shoppa , utan för att utforska området bakom Fabricmarket. Rena drömmen för en (amatör)fotograf. I Shanghai hittar man små kinesiska stadsdelar, där folk lever och bor. Bakom Fabricmarket är ett sådant område. Tyvärr försvinner dessa stadsdelar mer och mer till förmån för andra lite mer flådiga områden, så det gäller att passa på så länge det går. Mitt mål med dagen var att försöka gå riktigt nära folk och ta kort på dom. Har fortfarande svårt för detta. Egentligen förstår jag inte varför, för här har de flesta inget emot att man fotograferar dem, eftersom de själva gärna tar upp sin mobil och fotar med. Tyvärr blev fotografierna lite mörka, så det förtog lite nöjet. Vet inte varför, för jag hade rätt bländar tal och ISO. Jag har lärt mig en hel del om kamerans funktioner, men det är mycket kvar att lära. Så jag får väl bege mig ut idag igen och försöka lista ut vad det var som gick fel. Tur att man har ett bildbehandlingsprogram som kan fixa till dem lite, för nu har jag åtminstone några fotografier att visa er från detta fantastiska område.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar