The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

fredag 24 maj 2013

Min hobby

Dags för ett litet inlägg igen. Tiden går så fort, nu är det bara lite drygt 5 veckor kvar tills sommarlov och stundande Sverige vistelse. Ska bli så himla skönt. Det var inte så länge sedan jag var i Sverige, men för övriga familjemedlemmar är det ett tag sen. Jag förstår att dom längtar.
 Så vad har hänt sen sist jag skrev. Patrik har varit i Indien. Det gick bra, inte någon känning av dålig mage eller medtag av jobbiga bakterier till oss. Tjejerna har haft en hel del inlämningar och prov, men det känns som det går rätt så bra för om nu. Efter 1,5 år i skolan har de kommit in i skolans sätt att studera och skriva uppsatser. Jag minns hur vi första halvåret fick sitta och hjälpa dom ofta, men nu sköter de det mesta själv, även om det ibland krävs en liten påminnelse. Men säg den föräldern som inte behöver påminna sina barn om läxan.

För mig upptar fotograferingen mycket av min tid. Det är så fantastiskt roligt att ha hittat en hobby. Det kanske låter löjligt, men jag känner mig faktiskt äntligen hel som människa. Jag har alltid varit lite avundsjuk på de som har en hobby. Det har verkat så roligt att ha en aktivitet som man faktiskt utövar bara för sitt eget välbefinnande. I och med den här olika kurserna jag gått, så har jag funnit min hobby. Att fotografera för mig har flera aspekter; dels att kunna bemästra tekniken .... vilket jag säkert kommer att behöva öva på under många år.....dels att fånga ögonblicket, men framförallt att förmedla en känsla. Lyckas man med det sista har man kommit långt i sitt fotograferande. Fotografier som väcker känslor, stannar oftast kvar inom en. Jag hoppas att jag någon gång kan komma dit.
 Nu tar jag med mig min kamera, så ofta jag kan. Den senaste fotokursen, med Mimo, har verkligen hjälpt mig att tänka ett steg längre när det gäller att fotografera. Att få till ett intressant foto handlar mycket om kompostion, men också om att fånga ögonblicket. Här i Shanghai finns det så mycket att fota. Fast det är egentligen inte så konstigt, i en stad på runt 20 milj händer det ju alltid något. Andra helgen i Juni ska vi ( jag, Karina, Maria och Martina)  gå på en 2 dagars workshop. Vi ska få lyxen att, tillsammans med vår fotolärare Mimo, en annan fotograf och en grupp fotografentusiaster, gå runt i Shanghai och bara fotografera. Längtar redan efter den här helgen.

Vad annars står på agendan? Idag är det loppmarknad på skolan och barnen vill dit. Eftersom jag sagt nej till en del aktiviteter den senaste tiden, så får jag väl åka med dom dit idag, även om loppmarknader inte är mitt största intresse. Jag kanske ska ta med mig kameran och fota lite under tiden. Sen MÅSTE jag börja och gå igenom alla våra saker. Vi flyttar om mindre en 1 månad till ett annat område, så det är lika bra att passa på att rensa lite. Dumt nog så hinner man samla på sig en del onödigt under 1,5 år. Varför blir det alltid så?

Lämnar er med lite foton från senaste fotokurstillfället



One direction




Come fly with me

Dancing on water
 
Lady in red

1 kommentar:

  1. Hej Lovisa!
    Vilka fantastiskt fina bilder - du har ju proffskänsla!!!
    Lycka till med flytten, vi ses snart!
    kram,
    Suz

    SvaraRadera