The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

måndag 6 maj 2013

Lite av varje!

Okej, nu gör jag ett nytt försök att skriva lite på bloggen igen. Men jag ska inte skriva om alla krämpor och sjukdomar jag haft de senaste fyra veckorna, det blir en så fruktansvärd tråkig läsning. Nej, istället kan jag meddela att svärmor var här.  Vi shoppade, umgicks, men tog det också lugnt, vilket var behövligt både för mig och henne. Hon flög hem till Sverige i Torsdags. kom hem välbehållen, trots ett ben som varit lite olydigt och protesterat en hel del, när hon varit här.
 Vi har också hunnit med en internationell dag på barnens skola. Som vanligt trevligt. Svenska bordet bjöd på chokladbollar och kanelbullar - enkelt, men gott och uppskattat. Men det fanns många länder som var extremt mycket mer ambitiösa, med alla möjliga maträtter. Vi konstaterade som vanligt att ett sådant här arrangemang, med hemlagad mat, dryck och t o m vin skulle ju aldrig kunna genomföras i Sverige, med alla restriktioner, lagar och  hälsokontroller.

Vad har annars hänt, inte så där jättemycket faktiskt. Det har blivit en del fotografering, men tyvärr alldeles för lite. Ja just det, vi ska flytta - till Raquet Club. Raquet club är ett lägenhetsområde, med ett jättefint clubhus. Där erbjuds det oändligt mycket mer aktiviteter för barnen...och för vuxna. När man bor i Shanghai uppskattar man närheten till sakerna. Det tar nämligen så fruktansvärt lång tid att ta sig i den här staden. Kan man få roliga saker nära, så underlättar det en hel del. Ser väldigt mycket fram emot den här flytten, även om det ska bli intressant att se om vi fixar att bo i lägenhet. Nu är ju inte lägenheten speciellt liten, så det ska nog gå bra.

Patrik är i Indien nu. Han åkte i Söndags och kommer inte hem förren den 15:e Maj. Vi får hoppas att han inte tar med sig några otäcka bakterier hem. Här i Kina behöver man inte vara speciellt rädd för sådant. Jag har nog aldrig varit riktigt magsjuk här någon gång. Sen får man säkert i sig mycket annan skit, som kan påverka hälsan i framtiden, men det orkar vi inte tänka på nu.

Nej, nu ska jag faktiskt försöka göra lite nytta. Nu när jag inte har Ayi ( hon slutade för ett par veckor sedan) här varje dag, så får jag själv se till att hålla det fint här hemma. Jag måste säga att det känns faktiskt riktigt bra. Jag känner mig lite mer nyttig. Det blev ju nästan löjligt hur mycket vi lämnade till Ayin, så hon skulle ha något att göra. Nu får vi alla ta ett större ansvar att hålla ordning och det livet skulle vi ju tillbaka till förr eller senare. Nå väl, lämnar er med lite foton från de senaste veckorna.





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar