The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

söndag 17 februari 2013

Hongkong med mersmak

Vet att det var ett tag sen sist, men nu är jag här igen. I torsdags åkte våra gäster hem. 12 intensiva dagar går alldeles för fort, men vi hann med att visa dom Shanghais turistiska höjdpunkter. Dessutom blev det en resa till HongKong med dom. Som om det inte skulle vara nog hann Karin, Fredrik, Selma och Lisa med Bejing också ... inte illa på 12 dagar. Tempot var högt och jag är inte förvånad om de ligger utmattade hemma i Göteborg just nu. Roligt var det i alla fall , att ha dom här ... även om vi oturligt nog blev sjuka under lovet ... först Sara, sen Ebba och sist jag ... i vår familj.  Det var inte precis det jag hade planerat, men vad skulle vi göra, det var bara att gilla läget och bädda ner sig. Det var länge sen jag kände mig så risig. Egentligen inget märkvärdigt alls...feber, hosta och allmän utmattning... men det räckte för mig för att jag inte skulle orka göra någonting. Som tur var så blev jag frisk nog att åka med till HongKong, vilket jag naturligtvis var jätteglad över. Vilken fantastisk stad! Höga, fräcka byggnader, som klädde den kuperade naturen. Staden kändes ren, människorna vänliga, trafiken civilserad och dessutom pratade så gott som alla engelska. Det blev ju förstås en hel del shopping. Jag fick äntligen min efterlängtade mobiltelefon. Dock ingen Iphone, utan valet föll på Samsung galaxy, efter att jag sett och klämt på Karins och Fredriks telefoner . Känner mig en så länge nöjd med mitt val, även om jag undrar hur jag tänkte när jag valde ett nytt märke...jag som inte är speciellt tekniskt lagd av mig. Nu måste jag lära mig ett nytt system! Hjälp!
Patrik köpte mig en ny systemkamera också. Som han sa , det här är födelsedagspresent, julklapp, alla hjärtansdagspresent i ett. Faktum är att det var faktiskt billigare med kameror där. Kameran som vi köpte var ungefär 2-3000 kr billigare än i Sverige. Dessutom är det ett nöje att fota med den. Den känns snabbare och fotona blir skarpare ... åtminstone inbillar jag mig det.
Vi hade lovat barnen ett besök på en nöjespark. Först tänkte vi gå på Disneyland, men fick höra att det var litet och kanske för mindre barn. Blev istället tipsade om Ocean Park, som skulle vara en blandning mellan nöjespark och djurpark. Vi åkte dit, med egentligen inga förväntningar alls och  blev positivt överraskade. Det fanns flera fräcka berg- och dalbanor. Vi fick också se pandor, delfiner och sjölejon. Det kändes som barnen var nöjda med dagen. Eftersom kineser ( generellt) inte gillar att åka snabba bergbanor, var det i stort sätt inga köer på de attraktionerna som barnen ville åka. Det gillade vi skarpt!
Det var kinesiskt nyår när vi var där och det firade Hongkongkineserna stort. Vi har nog aldrig sett ett så långt och påkostat fyrvekeri som i Hongkong. I hela 25 minuter pågick det och varje gång de ökade intensiteten i fyrvekeriet, trodde vi att det skulle vara slut, men det bara fortsatte. Över 300 000 människor var nere vid hamnen och tittade på det. Trots den stora folkmassan så var det förvånansvärt lungt och väldigt smidigt försvannan massan in i staden efteråt.

Nej, dags att planera middag. Tror att det blir lite chorizo från Sverige. Nu är frysen fylld av svenska råvaror igen. Gott!
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar