The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

onsdag 24 oktober 2012

"Gör dom större"

Ja, då har man agerat fotomodell för första gången i sitt liv. Det var en mycket intressant, rolig och lite obekväm upplevelse. I går var vi nämligen hemma hos vår kursledare i hennes lilla studio. Ja studio och studio, hon hade tagit beslag på deras vardagsrum . Som hon sa; normalt kanske det är barnen som lägger beslag på vardagsrummet med sina leksaker, men i vårt fall är det jag . Jag hade inte förstått att vi hade special hemläxa och missat totalt att man skulle ha med sig något svart och något vitt att ha på sig. Dessutom skulle man ha klippt ut något intressant modellfoto från någon modetidning. Det hade jag också missat. Jag skyllde på min frånvaro av förra gången, även om hon säkert hade skrivit det i något mail. Hur som helst fick vi turas om att vara modeller och fotografer. Jag kan säga att efter den här dagen har jag stor respekt för dessa två yrken. Det är en konst att få till det perfekta fotot och vad modellen gör och vad fotografen gör är lika viktigt. Ja, för hur ler man med ögonen, utan att le med munnen? Det var svårt kan jag säga. Till mig sa hon att jag inte fick le så mycket. Alla andra som var med igår, har vackra, stora ögon. Mina är små och blir som minimala sträck när jag ler. " Gör dom större" sa hon. Hur fasiken gör man ögonen större? Då blir det lätt att man stirrar som en vettskrämd katt, när man försöker öppna upp ögonen. Efter några försök, med huvudet lutande åt alla håll och kanter, kom hon på att man ska fotografera mig uppifrån och att jag ska titta uppåt med en längtande blick. Ja hmm... det ska bli väldigt intressant att se resultatet om en vecka. Dessutom hade jag en stor jäkla finne som jag förbrilt försökte sminka bort. Nej, modell jobbet är inget lätt yrke och inget för mig. Men roligt var det! Vi skrattade gott när vi försökte posera med kraft, samtidigt som vi skulle vrida vår kropp i dom mest omöjliga lägena ( åtminstone för en 40+- are). Som fotograf gällde det att hitta den perfekta ljussättningen. Tänk hur olikt ett foto kan se ut, beroende på hur ljuset faller. Jag blev lite sugen på att köpa spotlight och skärmar. Det visade sig inte alls vara dyrt. 400rmb för en komplett uppsättning. Vi får se ... köpa är ju lätt, men sen ska man få plats med det också, så jag får nog hejda mig lite.

I dag får vi hem Ebba och Sara. Jag är så nyfiken på hur de har haft det. Telefonen har varit helt tyst från deras sida, så det måste vara ett gott tecken. Några rapporter ha skickats till oss föräldrar från deras rektor och läser man dom verkar de ha haft en fantastisk vecka.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar