The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

torsdag 1 november 2012

Happy Halloween!

Nätet har krånglat till och från den senaste månaden. Vi har haft folk hemma som försökt och fixa det. Patrik sa vid ett tidigt skede att det var modemet som var trasigt, men nej det ville de inte lyssna på. De går hellre hit några gånger, byter sladdar och  programmerar om, än lyssnar på en utlänning. Tillsslut fattade det och häromdagen var det en kille från Telecom här och bytte modemet. Så nu ska det förhoppningsvis fungera ett tag, även om vi måste gå och dra ut och sätta i sladdarna när det krånglar. För här krånglar nätet. Man är så bortskämd från Sverige där man bara kan sätta på datorn och så fungerar det mesta. Jag kan saknar det ibland eller snarare ofta och när nätet är borta i ett helt dygn så inser man hur beroende man har blivit av detta verktyg. Det gör det inte lättare heller när mycket skolarbete sker på nätet och flickorna behöver inte bara söka kunskap på det, de behöver också lägga upp alla sina arbeten på skolans "Managebac" (intra-net). Nå väl nu är allt i sin ordning igen och jag ska sluta och klaga nu.

Någon som det däremot är synd om är Axel, som fick feber i natt och är hemma från skolan idag. Lyckligtvis hann han med att vara vampyr igår när Halloween firades både i skolan och i vårt område. I skolan var det parad i Primary och alla barn var utklädda.  Hemma i området så anordnades det ett gemensamt "bus eller godis". Jag hade nog varit och köpt det dyraste godiset till Halloween. Vägrade köpa kinesiskt godis, för det vet man ju inte vad det innehåller. Därför fick det bli Haribo, som jag inbillar mig är bättre.

Jag som inte varit någon direkt fan av Halloween tidigare, fann det ganska kul det här året. Vi gick in helhjärtat i år och har faktiskt smyckat huset en hel del för att vara oss. För 15 år sedan fanns knappt den här högtiden i Sverige och det var inte många som visste vad det innebar. En av dom var jag. Jag minns hur en stackars flicka i 10-12års åldern ringde på vår dörr. Lite lätt utklädd och med ett trevande försök att framföra sitt önskemål, sa hon " bus eller godis". " Ja, tack " sa jag och tog en godis ur hennes påse. Jag kan inte minnas ett mer förvånat ansikte en hennes. " Nej, du ska inte ta, du ska ge" svarade hon. "Oj förlåt" replikerade jag och hämtade istället en 5 krona och la i hennes påse. Känner helt klart att jag kommit långt med mitt Halloweenfirande sen den ytterst pinsamma situationen...

Halloweenparad i skolan
 
Axel - The vampyre
 
Det flesta "monstrerna"var ju otoligt gulliga och söta, men den
här masken tyckte jag faktiskt var riktigt läskig.                        

1 kommentar:

  1. hahaha "Ja tack" den ska jag köra i helgen om de knackar på dörren!

    SvaraRadera