The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

lördag 24 november 2012

Liten uppdatering!

Jag har gjort att antal försök att skriva på bloggen den senaste tiden, men av någon anledning har jag inte lyckats avsluta mitt inlägg.  I måndags påbörjade jag i allafall att skriva och här nedan börjar inlägget...

Ja, tiden flyger iväg här också, trots att jag inte jobbar. Kan inte fatta att det är måndag igen. I torsdags var jag på lunch med Svenska klubben. Riktigt trevligt och gott. Vi åt kinesiskt på "1221". Vi åt den så kallad "SAS- menyn". Tydligen är det många SAS-anställda som går dit och restaurangen har satt ihop en meny av deras favoriträtter. Jag måste säga att de har god smak, för maten var riktigt god och vällagad. En symfoni av smakrik kinesisk mat och en restaurang som jag i fortsättningen kan tänka mig ta besökare till .

I fredags var det dags att åter igen söka förnyat visum. Inte klokt att vi snart har bott här i ett år. Patrik han har visserligen redan passerat 1 år i Shanghai, men för mig och barnen blir det jubileum ( om man nu kan kalla 1 år det) den 29 December. Jag kan minnas hur omtumlande och jobbigt det var när vi kom hit, hur känslorna åkte som en jojo var och varannan timma, hur arga barnen var på oss och hur ledsna vi kände oss stundtals. Då kunde jag aldrig tro att vi skulle anpassa oss till ett liv här, hur bra barnen skulle trivas och att vi skulle kunna tänka oss att förlänga kontraktet. Men vi har anpassat oss, barnen trivs jättebra och vi kan tänka oss att förlänga kontraktet. (Vill dock poängtera att Patrik inte har skrivit på någon förlängning ännu.) Det känns fantastiskt och även om jag har mina deppdagar ibland, så är det ingenting hur vi mådde då i januari.

För att återgå till förra veckan, så var lördagen en kall historia... iallafall för oss föräldrar. Tjejerna spelade sin första fotbollsturnering på skolan och vi föräldrar tittade på i den småkalla kylan som hägrade. Flera internationella skolor runt om i Shanghai ställde upp. Tjejerna kämpade på otroligt bra, trots tufft motstånd. Det är roligt att Ebba och Sara får vara med om bilda det första tjejlaget på WISS. Tidigare år har man inte lyckats få ihop ett fotbollslag för tjejer. Därför kanske skolan är lite extra stolt över sitt nya fotbollslag...

Den här veckan har varit fulltecknad för min räkning. Jag har fått en lektion i "Majong", vilket var jättekul. Jag har också hunnit med Lunch hos Eva, zumba, aquazumba, fotokurs och en fotodag i downtown ,med Maria. Den sistnämnda dagen var fantastiskt lyckad. Vi hade bestämt oss för att åka ner och gå på den så kallade "Antikgatan". Regnet hängde lite i luften, men vi chansade ändå. Vi tog tunnelbanan till Peoples park, gick några kvarter bort till "Anitkgatan". Sen hade vi en trevlig promenad genom kvarteret. Promenerade förbi  marknaden och hamnade tillsslut i ett bostadsområde.
En av sakerna som är så fascinerande med Shanghai är hur bostadskvarter, där folk, lever, jobbar och bor, varvas med moderna, höga byggnader, där företag har sina affärer....mitt inne i centrala Shanghai. Det är en häftig upplevelse och jag kan aldrig sluta förundras över detta. När man promenerar genom bostadsområderna, är folk otroligt trevlig glada och tillmötesgående. Föräldrar har inget emot att man tar kort på deras barn, de hälsar och ler även när man kommer med kameran på magen. Tycker det är beundransvärt hur generösa de kan vara.






 
 


 

I fredags hade grade 2 utställning och vi föräldrar fick komma och titta. Barnen hade valt ett ämne att forska om och Axel valde öken. Barnen hade gjort poster och andra kreativa saker för att visa vad de lärt sig. Sen fick de sitta vid sitt lilla utställningsbås och presentera sitt arbete när folk kom fram till dem. Så otroligt gulligt och imponerande på samma gång. Jag kan säga att det nästan föll en liten lycktår från mammas öga, för där satt Axel som för ett år sen inte pratade någon engelska och presenterade ett arbete om öken på just engelska. Man kan inte bli annat än imponerad.


 

 

 
I går hade vi en riktigt trevlig familjedag i downtown. Först åt vi lunch på Gourmet Café, för att sen åka till "musikgatan" och "bok- och konstgatan". Två fantastisk roliga gator att shoppa på. I Shanghai kan man nämligen hitta gator med olika teman, där man samlar liknande affärer på ett och samma ställe. Av namnen på gatorna kan ni förstå vad vi ville shoppa... Det slutade med att vi köpte en elgitarr (billig sådan), stativ till mikrofoner,  målarfärger, penslar och mycket mer. Så nu målas det och spelas för fulla hus hos oss. Vilket är bra för då kan vi kanske överrösta grannens skalspelande på pianot, som vi får stå ut dagligen med...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar