The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

tisdag 4 september 2012

Farligt regn?

Vad är det med regnet i det här landet? Här går man mer än ovilligt ut om det regnar. Själv är man ju uppvuxen i ett land med visdomen.." det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder". Som förskollärare har jag, under årens lopp, säkert 100-tals eller kanske t o m 1000-tals tillfällen, sett till att barnen fått på sig galonkläder när det regnat. Jag och mina kollegor har mer än sällan stannat inne pga av dåligt väder. Därför blir det väldigt komiskt för mig, när sonen kommer hem och berättar att han fick åka buss till musiklektionen igår- pga regn. Då ska ni veta att de har musik i förskolans byggnad, som ligger ungefär 100 meter från skolans huvudbyggnad. Dessutom får eleverna  inte gå ut på rasten vid regnväder.  Ibland undrar jag om regnet innehåller så farliga partiklar att det är ohälsosamt att gå ut, annars varför den här rädslan för nederbörd? Paraplyer är ett vanligt förkommande föremål ute på gatorna, inte bara när det regnar, utan även vid sol. Kineserna själva gillar att kånka runt på ett paraply vid både regnigt och soligt väder. För dom är det nämligen fint att vara blek och vill inte riskera att bli solbrända. Så vid soliga dagar kan man se många paraplyer uppfällda och till synes svävande över trottoarerna. Ja, det är fantastiskt med olika kulturer...det finns inte bara ett sätt att leva ett liv. Ibland kan det bara vara lite svårt att förstå, när man är så van vid ett annat.

Jag är äntligen igång med träningen igen. Sommarens något för höga intag av mat och dryck har satt sina spår i min kropp. Men nu är det andra bullar, nu ska fläsket bort!! Tillsammans med 5 brittiska kvinnor från mitt område, tog jag mig därför igår till ett AquaZumbapass. Det blev en mycket intressant upplevelse. Att försöka dansa i vatten är inte det lättaste. Man får ingen känsla av hur man rör sig eller om man ens rör sig. Allt går så förbaskat långsamt och man känner sig som en klumpig valross. Jag har bestämt mig för att inte ge upp! Jag ska gå några gånger till och ge det en chans. Som tur är så har också samma instuktör, idag, ett Zumbapass på torra land. Det ska jag pröva. Jag har inte dansat Zumba på över ett år, så vi får se hur det går. Det kanske blir valrossrörelser där också.

Apropå dans! Jag har äntligen hittat en dansskola (hiphop) för tjejerna och som jag har letat. Det är inte lätt att hitta i den här staden, utan att bli tipsad. Nu lät det som om jag bokstavligen skulle ha gått runt och letat, vilket jag lyckligtvis inte behövt göra. Ibland tar det dock lite tid att hitta på nätet, men jag dök tills slut på en dansskola. Ebba, Sara och Martina var där förra söndagen och tyckte det var riktigt kul. Så nu vet vi vad vi ska göra på söndagarna i fortsättningen.

Nej, nu är det dags för mig bege mig till Zumban. Vi får se hur det går!

Hejdå, så länge..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar