The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

söndag 9 september 2012

Lillpojken börjar bli stor



Jag kunde sova ganska bra den natten, trots det stundande sjukhusbesöket följande dag. Tiden var bokad till kl 8.00. Flickorna hade vi kört ut till mormor och morfar, där de sov över. Klockan ringde  6.30 och  vi kunde i  lugn och ro sitta och äta vår frukost, innan vi skulle bege oss till Östra sjukhuset. Visst pirrade det lite, men jag kände mig ändå inte nervös, utan mest glad över att äntligen få åka. 15 dagar över utsatt nedkomst hade känts som en evighet. Vi åkte till BB, blev inskrivna, fick oss ett rum, jag fick drop som skulle sätta igång det, sen var det bara att vänta. 15.32 var han född. Ut kom en 5 kg bebis med rödlätt hår! I går var det 8 år sedan den dagen. 8ÅR!! Det är inte klokt vad tiden går fort och  inte hade vi trott då, att vi skulle fira hans 8 årsdag i Shanghai. Men det gjorde vi igår. Det blev "skönsång" vid sängen med tillhörande paketutdelning. Fast en av systrarna hade också ordnat en skattjakt åt Axel, där han med hjälp av olika ledtrådar fick leta efter sin andra present. Något som han uppskattade mycket. Pengar stod på önskelistan så det blev mest det, men också ett legopaket och en alldeles egen Marabou chokladkaka. Axel hade önskat sig restaurang besök på Bluefrog, så jag hade bokat bord till klockan 17. Vi frågade med våra grannar och Martinas familj.
Ebba, Sara och Martina dansar HipHop klockan 15 på söndagar så det kändes naturligt att de också hängde på. Födelsedagarna blir lite annorlunda här i Shanghai än i Sverige. De traditionsenliga släktkalaserna  hemma i sitt eget hem,  har bytts ut till restaurangbesök med vänner.

Igår hann jag också med att baka kladdkaka, som Axel ska bjuda på i skolan idag. Det är himla tur att det går så lätt att baka kladdkaka i det här landet. Jag tycker annars att det inte är speciellt roligt att varken baka eller laga mat här i Shanghai. För mig är det svårt att få till samma smakupplevelser som i Sverige. Men av någon anledning funkar kladdkaka. Det kanske kan bero på att det tagits med kakao från Sverige. Hur som helst är den kakan lätt att baka och man kan sällan misslyckas.

Ikväll åker Patrik till Sverige. Avundas faktiskt inte honom. Det blir en kort resa på fem dagar . Det måste vara slitit att resa så långt på så kort tid.

Nej, nu är det dags för mig att avsluta. Jag måste verkligen försöka ta mig till gymmet.

Hejdå från ett, idag, soligt Shanghai

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar