The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

lördag 15 september 2012

Läxor

Med morgonkaffet brevid datorn är det dags, att åter igen sätta mig framför datorn och skriva lite. Har inte orkat vara så aktiv på den fronten. Den här veckan har varit fylld med läxor för barnen och de har fått ägna flera timmar varje dag åt detta. I allafall känns det så. Kinesiska och matte läxor nästan varje dag och båda ämnena är utmaningar för barnen. Men så de kämpar. Matten ligger till exempel 2 år före den svenska matten, så det är inte konstigt att de är en utmaning. Men varje gång blir det lite lättare för dom och jag är helt övertygad om att de kommer att fixar det.

Patrik brukar vara den som hjälper barnen med läxorna. Mest för att han förstår engelska bättre än jag och därför har lättare att hjälpa dom. Den här veckan har han dock varit på tjänsteresa till Sverige. Han hade sett fram emot att även få lite tid till att måla i sommarstugan. Oturlig nog drabbades han han av ett kraftigt virus med feber och snuva och har istället bara fått försöka överleva veckan. Nu sitter han på ett flyg tillbaka till Shanghai och att resa med feber är inte det roligaste precis. Här hemma har barnen också gått runt med lättare förkylningar, men det tillhör väl höstterminen när alla är tillbaka efter sommarlovet.

Axel var med om en liten olycka i veckan. Precis innan han skulle gå till bussen, i slutet av en skoldag, så ramlade han pladask framåtstupat och slog i huvudet. Det gick lyckligtvis bra. Sara tog med honom till skolsyster, som fick kollat honom. Han var varken yr eller illamående, så hon tyckte han kunde åka hem med bussen. Skolsyster ringde till mig och berättade vad som hade hänt och att han mådde bra. Dagen efter fick jag ett mail från rektorn på Primary, som berättade att han hade varit uppe hos Axel för att kolla så att han mådde bra även dagen efter den lilla olyckan. Axel hade varit glad och full av energi och rektorn ville bara meddela mig att allt stod rätt till. Man blir glad när en rektor tar sig tid att kolla till en elev och sen skriver ett mail till mamman. Så omänksamt!

 I går var det " Sundowner party" på skolan och alla föräldrar och barn var inbjudna. Det bjöds på grillat,  alkoholfria drycker, liveband och tillsammans kunde man njuta av den fantastiska solnedgången, som turligt nog var igår. Det var riktigt trevlig. Jag fick möjlighet att umgås med mina vänner och barnen med sina. Kvällen var som en riktigt bra svensk sommar 20-22 grader, men för oss som är vana vid sommar i Shanghai kändes den nog lite kylig. Det är lustigt hur människan vänjer sig snabbt vid nya förhållanden.
 
 
 
 
Något som fascinerar mig är hur kineserna lyckas lasta sina mopeder och kärror på det mest omöjliga sätten. Se här nedan, hur en man lyckats lasta sin kärra med ett stort antal stolar. Underbart tycker jag!

 
Okej, dags för mig att avsluta och bege mig ut i det vackra vädret som vi har idag.
 
Zàijian
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar