The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

tisdag 28 augusti 2012

På benen igen!

Jag satt igår kväll och försökte lägga ut ett nytt inlägg, men nätverket var alldeles för trögt. Därför kommer inlägget som skulle varit igår idag istället.

Nu börjar min kropp äntligen återhämta sig, efter att ha drabbats av någon mystisk magsjuka/åkomma. Jag vet inte vad som hände den här gången jag kom till Kina , men min mage sa verkligen ifrån och jag har fått känna av rejäla magsmärtor. Jag säger bara det, jag har stor respekt för alla dessa människor som går runt med konstant smärta. Det måste vara fruktansvärt jobbigt. Den smärtan som jag har känt de senaste dagarna är naturligtvis inte alls på samma nivå som för dessa människor, men tillräcklig för att jag ska bli nedstämd och trött. Nåväl nu känns det som det är  på rätt väg och att jag kanske kan bege mig utanför hemmets dörrar imorgon. Jippi!

Barnen hade sin första skoldag igår och flickorna hade så mycket att berätta när de kom hem. Det har börjat en hel del flickor i års 7, så Ebba och Sara var glada över att få lite nya kompisar. Förra läsåret tror jag att det gick 14 tjejer på 60 elever i års 6 och det här läsåret är det ca 30 tjejer på 70 elever (i års 7). Det är spännande och se om det odlas några nya bra, fina relationer det här året. Axel var nöjd med att han hamnade i samma klass som sin svenska kompis Alma, annars hade han ingen större koll på vem som gick i hans klass.

Under hela svenska sommaren har vi njutit av den färska svenska potatisen. Det är ju inget vi är bortskämda med här i Kina. Det ju fantastiskt gott, kan redan nu längta efter denna delikatess.  Här i Kina blir det mest pasta i vårt hushåll och det är precis vad vi har ätit de senaste dagarna. Om Patrik, Axel, Ebba och Sara får bestämma så får det inte serveras något ris till middagen. Patrik får alltid på jobbet ris, oftast tillsammans med någon oigenkännlig gryta. Barnen har också tröttnat på ris, eftersom det också alltid serveras i skolan. Jag kan fortfarande tycka att ris är gott, så ibland får min kära familj stå ut med detta tillbehör till maten.

När vi kom hem i torsdags, så låg det en del post i brevlådan, bland annat några lappar från service kontoret i området. Fann det som vanligt väldigt roligt att läsa. Läs och njut av den fantastiska engelskan ( notera att man ska parkera ägarna i garaget), undertiden passar jag på att säga godnatt från Shanghai för nu är det dags att få barnen i säng.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar