The little girl from Zhujiajio

The little girl from Zhujiajio

lördag 4 augusti 2012

Friluftsliv!

Jag kan inte förstå att vi bara har 2 1/2 veckor kvar av Sverigesemestern. Lyckligtvis har vi hunnit med en heldel, träffat vänner, umgåtts med familj och gjort små minisemestrar. Dessutom har vi fått uppleva en svensk högsommar, även om den bara varade i fem dagar. Vi få se om den kommer tillbaka innan vi reser tillbaka till Kina. Veckorna har varit stundtals intensiva, men också stundtals lugna och avkopplande -  som en semester ska vara.

Att  vara i Sverige har väckt många olika känslor inom mig. Å ena sidan har jag njutit av att befinna mig i den vackra svenska naturen, ha fått umgåtts med  bästa vänner, med våra föräldrar, syskon och syskonbarn. Men samtidigt har jag insett att mitt hem faktiskt är i Kina och  att jag vid små korta tillfällen , tro det eller ej, längtat hem till mitt eget hus. Det trodde jag aldrig för ett halvår sen att jag skulle kunna känna. Mitt hem är i Kina, men mitt hemland är Sverige. Det är för mig faktiskt två helt olika saker och känslor. Uttrycket " where ever I lay my hat is my home", stämmer så väl. Fast i vårt fall kan man byta ut  "hat" mot "furniture". Men om " 1/2 veckor kommer det säkert vara svårt att säga hejdå, för då kommer det vara nästa ett år tills vi kommer till Sverige igen. I allafall för mig och barnen, Patrik kommer ha några tjänsteresor till Sverige under årets gång.

Det blir inte speciellt mycket skrivande på datorn så här på sommaren, som ni säkert har märkt. Här kommer därför en liten sammanställning, i form av bilder, av vad vi gjort de senaste 3 veckorna.



Grillning på Vallda Sandö med vänner. Axel
njuter av en marshmallow


Axel lunchar med sin kusin Elina , på Skårsgård

Ebba hade ett lyckat ridläger v 29 - på Sjöstjärnan


Bad i Stamsjön när vi bodde hos mormor och morfar
MINI SEMESTER I DALSLAND
med Fredrik, Karin, Selma och Lisa.
Vad vi har njutit av det rena och natursköna landskapet
i Dalsland . Sverige är fantastiskt vackert och kanske man njuter extra
mycket av den svenska naturen när man bor i en stad som Shanghai
.

Slussar finns det en hel del i Dalsland
Stjärnvinst på Liseberg och fler skulle det bli!
Seglingstur med familjen Kruse ut till en liten ö utanför Vallda Sandö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar